יום שישי, 5 ביוני 2015

כמה אופציות אני צריך לבקש מהסטארטאפ שאני חושב להצטרף אליו?

זהו פוסט המשך ל אופציות בחברת סטארטאפ - כל מה שאתם צריכים לדעת אז למי שהגיע לפוסט הזה וטרם קרא את הפוסט הראשון, אני מציע לקרוא אותו ולחזור לכאן.

אני מקבל הרבה מיילים מאנשים שחושבים להצטרף לסטארטאפ והם רוצים לדעת כמה אופציות הם צריכים לבקש בעת ההצטרפות. ראשית חשוב לי לציין שהפוסט הזה רלבנטי לעובדים בכירים/מרכזיים בסטארטאפ שאליו הם מצטרפים. כאשר מדובר בתפקידים מתחילים אין לעובד הרבה כח מיקוח בנוגע לכמות האופציות שיקבל (ראו כלל מספר 1 באופציות).

בדרך כלל חברות סטארטאפ מציעות משכורת חודשית נמוכה יותר בהשוואה לאותו תפקיד בחברה גדולה וכמו כן סך ההטבות (רכב, בונוס וכו׳) נמוך יותר כי החברה אינה רווחית. ועל כן צריך למצוא מנגנון שיכול לאזן את החוסר הזה בצורה של אופציות.

השיטה שלי לחישוב הכמות הרצויה:


הדרך שאני מסתכל על זה היא לשאול את עצמכם כמה הייתם מרוויחים אם הייתם עובדים היום בחברה גדולה (כולל בונוסים, הטבות וכו׳)? בוא נגיד לשם הדוגמה בלבד שמדובר ב30 אלף בחודש.

עכשיו אתם צריכים לברר מה סך כל השווי של ההטבות שתקבלו מהחברה החדשה:

בדר״כ ההטבות יהיו מורכבות משילוב של אופציות ושכר. בוא נניח שהשכר שמציעים לכם החברה החדשה הוא משכורת חודשית של 20 אלף ש״ח.

עכשיו השאלה מה שווי האופציות שמבחינתכם שווה להצטרף לחברה החדשה מבחינה כספית. אם אני מניח שתצטרכו לעבוד 3 שנים בחברה עבור האופציות (זה משהו שכדאי להתמקח עליו, שנתיים זה ה vesting הכי נמוך, 4 שנים הכי ארוך) אז 36 חודשים של 20 אלף בחודש במקום 30 שהייתם יכולים לקבל בחברה גדולה - מדובר בהפסד (על הנייר) של 360 אלף ש״ח או כ 100 אלף דולר.

אז לכאורה שווי האופציות שאתם צריכים לדרוש הוא 100 אלף דולר (ראו איך אפשר לדעת מה השווי של האופציות שהציעו לי?).

אבל כמובן שיש סיכון שאתם לוקחים במהלך של הצטרפות לחברה צעירה. אף אחד לא יכול להבטיח לכם שבאמת האופציות האלו יתממשו לכסף, ולכן צריך לתמכר את הסיכון הזה ולעלות את שווי האופציות לאזור של 150-200 אלף דולר לפחות.

שימו לב, אם החברה נמצאת לפני גיוס מקרנות הון סיכון - רמת הסיכון גבוהה יותר ועל כן התמחור של הסיכון צריך לעלות (ראו שלבים בחיי סטארטאפ בפוסט הזה ותנסו להבין היכן נמצאת החברה שאליה אתם חושבים להצטרף). 

בהמשך לדוגמה מלפני כמה פסקאות, אם השווי של החברה היום הוא 6 מליון דולר, תצטרכו לבקש 2.5% אופציות אשר שוות היום למעשה 100 אלף דולר (בהנחה שאתם יורדים במשכורת ל20 אלף בחודש).


טיפים למיקוח


דרך נוחה למיקוח היא לשחק קצת עם המספרים (מאחר ויש trade-off בין אופציות לשכר) ולאפשר למעסיק החדש לבחור למשל בין: משכורת בסיס 20 ואופציות 2.5% או משכורת 25 ואופציות 1.25%.

ככה יש למעסיק אפשרות בחירה ואתם למעשה מפגינים גמישות במשא ומתן שזה לטובתכם. ברוב המקרים המעסיק יעדיף את האפשרות עם המשכורת הנמוכה יותר שכן בשלבים המוקדמים אחד האלמנטים הקריטיים לחברה הוא לשמור על רמת הוצאות חודשית נמוכה עד כמה שניתן.


עצות כלליות


אני עשיתי את הסכמי האופציות שלי בעבר בייעוץ עו״ד מעולה שמתמחה בתחום האופציות והסטארטאפים. אם מדובר במקרה שלכם בסכום כסף משמעותי, אני ממליץ לכם לשכור שירותי יעוץ של עו״ד מומחה בתחום של סטארטאפים ואופציות על מנת שיסייע לכם בהסכם ובמשא ומתן.

יש המון סעיפים קטנים שאתם לא מודעים אליהם שמשחקים תפקיד משמעותי בהסכם. לדוגמה, מה קורה אם מפטרים אתכם לאחר קבלת האופציות? מה קורה אם אתם מתפטרים לאחר קבלת האופציות? מה קורה אם החברה נמכרת לפני שקיבלתם את הכמות שהובטחה לכם, האם החברה הרוכשת מחוייבת לשמור על ההסכם המקורי?

כמו תמיד, אני אשמח לעזור ולענות לשאלות שלכם בתגובות למטה או במייל.