יום שני, 23 בפברואר 2015

האם כדאי לי לעשות תואר במדעי המחשב או ללכת למכללות כמו: ג׳ון ברייס, נס, האקר-יו


עברו כמעט שנתיים מהפוסט האחרון שלי כאן בבלוג. אני מתנצל בפני הקוראים על ההפסקה הארוכה. במשך השנתיים האחרונות הגיעו אלי 3-6 מיילים בכל שבוע ותמיד שמחתי לענות עליהם ולנסות לעזור לפי מיטב יכולתי. 

אחד הנושאים הכי פופולרים ששאלו אותי לגביו הוא: ״איך אפשר להיכנס לתחום ההיי-טק?״ או ״האם כדאי לי לעשות תואר במדעי המחשב או פשוט להירשם לקורס בתכנות במכללות כגון: ג׳ון ברייס, נס, האקר יו״. אני אנסה לענות בפוסט הזה על השאלה הזו שמתברר שהיא מדברת לחלק גדול מהאנשים שמגיעים לבלוג.

הקורסים שהמכללות השונות מציעות הן לא זולים, העלות שלהם למיטב ידיעתי היא בין 10 ל 20 אלף ש״ח. אני לא לקחתי קורסים במכללות הללו (הייתי מרצה לתקופה קצרה), אבל מההתרשמות שלי, רוב האנשים שבחרו ללמוד שם לא דיברו בחיוב על החוויה, יש בעיקר תסכול סביב הנושא של מציאת עבודה לאחר סיום הקורס שנובע כנראה מחוסר תיאום ציפיות שנגרם כתוצאה ממהלכי שיווק של המכללות.



קצת סדר לפני שמתחילים...


למי שרוצה להיכנס לעולם ההיי טק לתפקידי תכנות יש למעשה 3 אפשרויות:

1. לעשות תואר במדעי המחשב או הנדסת תוכנה.

2. לעשות קורס במכללות המקצועיות (ג׳ון ברייס, האקר-יו וכו׳).

3. ללמוד באמצעות קורסים שזמינים ברשת בחינם או בעלות נמוכה.

אני ממליץ בחום לכולם להתחיל בכל מקרה עם אפשרות (3), בהנחה שאתם מרגישים בנוח לעשות קורס תכנות שנלמד בשפה אנגלית. הסיבה לכך היא שהרמה של הקורסים הללו היא גבוהה מאוד, למעשה אפשר להגיד שזו הרמה הגבוהה ביותר של קורס בתכנות. שנית, זו דרך מהירה וזולה לקבל היכרות ראשונית עם התחום ולקבל תחושה טובה יותר בנוגע להאם אתם תרצו להעמיק יותר בתחום הזה או לא.

הקורסים שאני ממליץ עליהם: (אתם יכולים לבחור אחד)

Java Tutorial for Complete Beginners

The Web Developer Bootcamp

Programming Foundations with Python

חשוב שתעשו את התרגילים המעשיים כי זה החלק הכי חשוב. לפני שאתם משקיעים כמה אלפי שקלים באחד הקורסים של המכללות, תוכלו לקבל הבנה טובה יותר לגבי ההתמודדות שלכם עם החומר ועד כמה יש לכם חיבור טוב לתחום.

שימו לב, מקצוע כמו תכנות דורש יכולות חשיבה גבוהות, מסוג מסויים, שלאו דווקא יש אותו לכל האנשים במידה שווה. איך תוכלו לדעת אם יש לכם את היכולות הדרושות להיכנס לתחום? בדר״כ יש קורלציה עם מתמטיקה, הצלחה במקצוע המתמטיקה בתיכון (5 יחידות ציון מעל 85) או בפסיכומטרי (חלק כמותי מעל 145) נותנים אינדיקציה טובה. 

כמובן שיש מתכנתים מעולים שלא היו מוצלחים כל כך במתמטיקה, אז עוד דרך לדעת אם התחום מתאים לכם היא פשוט לנסות לעשות קורס ברשת ולראות איך אתם מסתדרים עם זה.

כמה מילים על תואר במדעי המחשב

אם אתם יודעים שאתם רוצים להיכנס לתעשיה לתפקידי תכנות - תואר במדעי המחשב הוא ללא ספק הדרך הטובה ביותר עבורכם להגשים את המטרה. 

ההכשרה שתקבלו במהלך התואר תהיה בסדרי גודל יותר מקצועית, רחבה ועמוקה מאשר זו שתקבלו בקורס מקצועי באחת המכללות. כמו כן תואר במדעי המחשב (בעיקר אם נלמד במוסד לימוד מהשורה הראשונה או השניה) מתקבל בתעשיה בהערכה רבה בהרבה בהשוואה לקורס מקצועי בג׳ון ברייס וחבריהם. 

כתבתי פוסט בנושא מדעי המחשב - כל מה שאתם צריכים לדעת אם אתם רוצים לקרוא עוד על הנושא.


האם אתה ממליץ לעשות קורס במכללות כמו ג׳ון ברייס ודומיהן?


לימודי תכנות במסגרת קורס כמו האקר-יו, Ness או ג'ון ברייס בהחלט יכולים לעזור למישהו חסר כל נסיון בתכנות לעשות את צעדיו הראשונים בתחום וללמוד את כל העקרונות הבסיסיים. הקורסים האלו בעיקר טובים בשביל ״להחזיק את היד״ בהתחלה וכמו כן אם יש מדריך בקורס שיכול לתת פידבק באופן קבוע ולתקן טעויות זה דבר בעל ערך רב מאוד, בעיקר בתחילת הדרך.

הפער בין מה שקורה בפועל לבין הציפיות של התלמידים למצוא עבודה לאחר הקורס (בעקבות הבטחות של המכללות) מתחיל בכך שרוב התלמידים מצפים שאם הם יגיעו לכל השיעורים הפרונטליים בכיתה ויעשו את תרגילי הבית - הם בוודאות ימצאו עבודה לאחר הקורס בתעשיה.


בפועל, תכנות הוא מקצוע שלומדים באמצעות תרגול עצמי, כלומר, הקורס יכול ללמד אתכם את עקרונות הבסיס, אבל מכאן והלאה תהיו תלויים בעצמכם, ביכולות שלכם ובחריצות שלכם לתרגל שעות על גבי שעות עד שתגיעו לרמה מספקת. מדובר בסדר גודל של 10-15 שעות בשבוע במשך 3-4 חודשים, ושוב, אלו השעות שבהם אתם צריכים לתרגל לבד, לא בכיתה.

בסופו של דבר אנשים רבים שעושים את הקורסים הללו לא מצליחים להגיע בסיום הקורס לרמה מספקת בשביל להתחיל לעבוד (בגלל שהם לא תירגלו בבית והשקיעו הרבה מעבר לשעות של הקורס). 

ומנגד, התלמידים שכן מצליחים למצוא לעבודה (להערכתי משהו כמו 15% מהתלמידים), הצליחו בגלל שהם למדו ותרגלו הרבה מעבר למה שנדרש בקורס, כך שלמעשה הקרדיט מגיע בעיקר להם ולא לקורס. ומכאן הפער בציפיות ואי ההבנה.

במידה ותחליטו לעשות את קורס באחת המכללות הללו, לאחר סיום הקורס אני ממליץ לכם לחשוב על ״פרוייקט אישי״ שמשלב את כל החומר שלמדתם בקורס וגם לוקח אתכם טיפה מעבר. תוכלו להתייעץ עם המנחה של הקורס שיעזור לכם להגדיר בדיוק את הפרוייקט הזה, הדרישות שלו ואיך הוא צריך להיות ממומש.

הגורמים שיכולים להשפיע על ההחלטה:


  1. תוכניות לגבי העתיד - האם אתה בטוחים שלפחות ב10 שנים הבאות תרצו לעסוק במקצוע טכנולוגי כגון: תכנות או QA, או האם אתם נמצאים בשלב התחלתי של חקירה ובחינת האפשרות להיכנס להיי-טק? ברור שמדובר בשתי קצוות אבל אם אתם נוטים יותר לכיוון של טווח ארוך, יתכן שתואר הוא רעיון טוב. לעומת זאת אם אתם בשלב התחלתי אז קורס יכול להיות אופציה עדיפה.
     
  2. גיל - זה נכון שאפשר ללמוד בכל שלב, אבל אין ספק שיש לגיל אלמנט חשוב בהחלטה. בחורה צעירה בגיל 22 שמתלבטת האם לעשות תואר זה לא אותו דבר כמו בחורה בגיל 35-40 שהיא גם אמא לשני ילדים. מציאות החיים משחקת תפקיד ובהנחה שמדובר במישהי (או מישהו) שיש לה פוטנציאל להיכנס לתחום ולהיות בו מעולה, בהחלט יתכן שהייתי ממליץ לבחורה הצעירה לעשות תואר ראשון (גם אם היא תתחרט, היא תוכל לעשות תואר שני בתחום אחר או לפרוש לאחר שנה) ולבחורה המבוגרת יותר הייתי ממליץ דווקא לנסות לעשות קורסים מקצועיים אונליין ואופליין - ולהיכנס לתחום משם.
     
  3. ביטחון ביכולת שלכם לסיים את התואר - יש אנשים שיש להם ביטחון ביכולת שלהם לסיים את התואר, בדר״כ אלו אנשים עם פסיכומטרי גבוה ו\או ממוצע בגרויות גבוה. אם אתם מרגישים חסרי ביטחון לגבי היכולת שלכם לעשות תואר שלם אז בהחלט יתכן שכדאי לכם להתחיל בקורס תכנות אונליין (כמו שהמלצתי בתחילת הפוסט) וכך תוכלו לראות עד כמה אתם מתחברים לתחום.



שאלות שבדרך כלל עולות:


איך אני אוכל להתקבל לעבודה לאחר הקורס?

אם תחליטו לעשות תואר ראשון אז כתבתי פוסט בנושא הזה. אם תחליטו לעשות קורס וללמוד בעצמכם אז תוכלו להשתמש בשיטות דומות לאלו שכתבתי בפוסט המדובר, רק בתוספת קטנה שיכולה לעשות עבורכם את ההבדל והיא לעשות פרוייקט תוכנה בעצמכם שידגים את כל היכולות שצברתם עד היום. ברור שזה יהיה פרוייקט יחסית מתחיל אבל זה כבר ישים אתכם במשבצת אחרת בראיון העבודה. מי שיראיין אותכם יראה מולו בן אדם מקצועי שלוקח את עצמו ברצינות ושיש לו תשוקה רבה למה שהוא הולך לעשות.

כשתגיעו לראיון העבודה הראשון שלכם, למראיין שלכם לא יהיו הרבה דרכים להבין מה הרמה המקצועית שלכם. בהנחה שאין לכם נסיון קודם, הדבר הראשון שהוא ישאל מכם הוא להראות לו מה אתם יודעים, פרוייקט שעשיתם. אם תראו שאתם עובדים בזמנכם הפנוי על פרוייקט אישי מרשים (בהתחשב בזה שאתם רק בתחילת הדרך) זה יעשה רושם חיובי בתהליך הקבלה ובטוח ישפר את מעמדכם ממה שהיה אילולא הצגתם את הפרוייקט.


אני ממליץ ליצור קשר עם חברות השמה כמו ״נישה״ ו seeV - אלו חברות מעולות שיש להן מאגר גדול של משרות. השירות שלהן לא יעלה לכם כסף מאחר והן מקבלות עמלה מהמעסיק במידה ויש השמה מוצלחת. 

כמו כן, אני ממליץ לכם להצטרף לקב׳ הפייסבוק ״משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון״:

אני כבר בן 28,35,40 האם הגיל שלי מהווה בעיה?

אני אתחיל עם החלק הפחות נוח, לצערי קיים קושי מסויים לאנשים מעל גיל 40 שרוצים להיכנס לעבודה בתור שכירים בתחום שאין להם בו כל נסיון קודם. הקושי הזה נוגע לכל המקצועות, לא שייך רק לענף ההיי-טק.

יש סיבות רבות לקושי הזה שקצרה היריעה מלפרט את כולן כעת.  יש שתי סיבות שלדעתי רלבנטיות להיי-טק יותר מלתחומים האחרים, הראשונה היא שטכנולוגיה באה בדר״כ בקונוטציה של משהו צעיר וחדש וקשה לאנשים, אפילו בתת מודע, לראות מישהו מבוגר שעובד על יצירה של משהו חדש. הסיבה השניה היא שלרוב, בני 40+ הם לא "פראיירים" כמו הצעירים, הם עובדים פחות בשעות משוגעות, יש להם דרישות לשכר גבוה יחסית ולתנאים טובים ויקרים לחברה שמעסיקה אותם.

 אין לי מספרים מדוייקים אבל לכל מי שנמצא בתחום ורואה מה קורה, ברור שיש העדפה לאנשי מקצוע צעירים 25-35 ופחות העדפה לאנשי מקצוע בגיל 40+. שימו לב, זה נכון בעיקר עבור משרות תכנות של ״מתכנתים מתחילים״, בנוגע למשרות ניהול ומשרות ״מתכנתים מומחים״ הגיל פחות משחק תפקיד ויש יותר משקל לנסיון מוכח.

http://www.themarker.com/technation/1.2066593

אני כן רוצה להאמין שכל מי שטוב במה שהוא עושה יצליח למצוא את מקומו בתעשיה. לכל חברת היי-טק בעולם חסרים מתכנתים טובים. תמיד תזכרו את המשפט הזה: למתכנתים טובים תמיד יהיה מקום בתעשיה. יכול להיות שיהיה לכם יותר קשה להתחיל אבל אם תהיו טובים (בין אם דרך למידה עצמאית מעבר ללימודים או דרך ממוצע ציונים גבוה) תוכלו לעשות את זה.


אני אישה שרוצה להיכנס לתחום, האם יש לך המלצות ספציפיות שיכולות לעזור?


יש כמה קב' שמעודדות נשים להיכנס לתחום ההייטק, מדובר בהדרכות אישיות וקבוצתיות הן מהאספקט המקצועי של לימודי תכנות והן מהאספקט של העצמה נשית ואיך נשים יכולות להשתלב בהצלחה בתחום ההיי-טק. אני ממליץ לכן ליצור קשר עם אחת הקבוצות ולהגיע לפחות למפגש אחד (אין שום דרישות מקדימות). הקבוצות הן:

Women Who Code


She Codes

Rails Girls

לסיכום, אם אתם מתחת לגיל 30, בטוחים ביכולות שלכם לסיים תואר והחלטתם שזה מה שתרצו לעשות בשנים הקרובות - תואר ראשון במדעי המחשב או ״הנדסת תוכנה״ זו הדרך הקלאסית להיכנס לתעשיה. אם הסיטואציה שלכם שונה מזו, אני מקווה שהצלחתי לתת לכם כלים להבין טוב יותר מהן האפשרויות שזמינות עבורכם.

שיהיה לכם המון בהצלחה ואני אשמח כמובן לענות לשאלות שלכם בתגובות פה או במייל.