יום ראשון, 1 ביולי 2012

איך למקסם את ה Perceived Value שלכם?


יש מושג כזה באנגלית שאני אוהב, perceived value, הפירוש שלו בהקשר שלנו הוא: הערך שאתם מצליחים לגרום לאחרים להאמין שאתם שווים. וכמו כן, איזה סוג של משבצת אתם מסוגלים למלא בארגון שאליו תצטרפו?

בפוסט הזה אני אסביר איך אפשר לקבל משכורות שגבוהות בהרבה מהממוצע רק על ידי מקסום של ה perceived value שלכם.

יש שני סוגים של העלאות במשכורת שאפשר לקבל: הראשונה היא העלאה סטנדרטית - מאופיינת בסדר גודל של 5-10% וניתנת כתוצאה מעבודה טובה כך שהמנהלים מרוצים ובתנאי שהחברה נמצאת במצב פיננסי טוב. הסוג השני של העלאות שכר הוא היותר מעניין ואני קורא לו "העלאה משמעותית", בשביל לקבל העלאות משמעותיות במשכורת של 30-50%, צריך לבוא ממקום אחר לגמרי, עם perceived value אחר לגמרי.

חשוב לי להדגיש שהשימוש ב perceived value הוא אינו מניפולציה זולה לשיפור תנאים, אלא מיועד לעזור לאנשים מוכשרים שנותנים ערך רב לחברה שהם עובדים - לקבל את מה שבאמת מגיע להם לקבלאני חושב שהדרך הטובה ביותר להסביר זאת היא באמצעות הסיפור האישי שלי, על מנת להישאר הגון עם החברה הנוכחית שאני נמצא בקשר איתה ועם מעסיקי הקודמים אני לא אנקוב במספרים אמיתיים ובשמן של החברות אבל אני כן אציין את סוג העלאות שקיבלתי וכמובן שהסיפור הוא אמיתי לחלוטין.

הסיפור האישי שלי

המשרה הראשונה שלי בתחום הייתה מייד בתום שנה א' בתואר למדעי המחשב, התקבלתי למשרת "סטודנט מתכנת" וקיבלתי משכורת התחלתית יחסית גבוהה ביחס למשרות סטודנטים אחרות כדוגמת: תמיכה טכנית, QA וכו'. לאחר שנה בתפקיד גיליתי שאני מצליח לתכנת ועושה את אותה עבודה בדיוק כמו מתכנתים אחרים בצוות שעובדים במשרה מלאה ומרוויחים בסדרי גודל יותר ממני. ביקשתי מהמנהל הישיר שלי להתקדם לתפקיד מתכנת. הוא אמר כמובן שזה "לא מקובל לעשות את זה כל כך מוקדם" ושאני צריך עוד קצת נסיון.

אז לקראת סוף שנה ב' יצרתי קשר עם חברת השמה ואמרתי לה במילים האלו: "אני מתכנת ואני מחפש משרה של מתכנת מן המניין בתחום שיש לי בו נסיון. במקרה אני סטודנט, אז אני לא יכול לעבוד משרה מלאה, דרישות השכר שלי הן X ש"ח לשעה (50% יותר ממה שקיבלתי)". התחלתי ללכת לראיונות עבודה וכמובן שהצגתי את עצמי בתור מתכנת מן המניין יחד עם ציפיות השכר הגבוהות שראויות לתפקיד שכזה.

אני רוצה לעצור רגע ולשים דגש על הסיטואציה שיצרתי, המשכורת שביקשתי הייתה ללא ספק גבוהה בהרבה ממה שמקובל לשלם לסטודנטים צעירים אבל נמוכה בהרבה ביחס למה שמשלמים למתכנתים עם נסיון. אז כל המטרה שלי הייתה לגרום לכל מי שמדבר איתי להתייחס אלי כ"מתכנת עם נסיון של שנה" ולא כ"סטודנט".

כמובן שקיבלתי תגובות מהמנהלים בסגנון של "לא נהוג אצלינו לשלם ככה לסטודנטים" ואז אני מייד אמרתי "אני לא מעוניין לעבוד בתור סטודנט אצלכם, אני מחפש עבודה של מתכנת רגיל בצוות פיתוח, בגלל שבמקרה אני סטודנט, אני לא יוכל לעבוד בשנה הקרובה במשרה מלאה". שימו לב איך שינוי קטן בתפיסה הופך את התנאים הגבוהים שהצבתי להגיוניים. לאחר כמה שבועות של חיפושים אכן מצאתי עבודה שתאמה את הדרישות שלי ואכן התחלתי לעבוד בחברה הזאת עם התנאים שביקשתי.

לאחר שנה וחצי בחברה הגיע היום של סיום התואר, כאשר סיימתי את התואר באתי למנהל שלי ואמרתי לו "תראה, אני כבר לא סטודנט, אני יכול לעבוד במשרה מלאה עכשיו ואני מבקש לקבל הצעת עבודה חדשה". מאחר והמשכורת שלי הייתה גם ככה דיי סבירה בשלב הזה קיבלתי העלאת שכר סטנדרתית הפעם של כ 10%.

לאחר כשנה נוספת החלטתי לעזוב את החברה שבה עבדתי לטובת הקמת מיזם יחד עם שני חברים נוספים שקצרה היריעה מלספר את סיפורו המלא כאן, אבל מה שחשוב לסיפורינו הוא שלאחר כשנה המיזם נסגר מחוסר מימון ושבתקופת המיזם למדתי המון על תכנות לאייפון ואפילו העברתי קורס תכנות לאייפון במכללת Ness לשם הכנסה מהצד. כשהמיזם נסגר וחיפשתי עבודה החלטתי מראש שהציפיות שכר שלי עלו מאז עבודתי האחרונה כשכיר ויהיו כעת 25% אחוז יותר ממה שהרווחתי פעם לפני תחילת סיפור היזמות.

חשוב לי לציין שבשלב הזה באמת צברתי ידע ונסיון משמעותיים בנושאים כמו ניהול מוצר ותכנות לאייפון. האתגר שלי היה בעצם להבין איך אני יכול לשכנע את המעסיקים העתידיים שלי שהערך שלי באמת גדל בשנה האחרונה?

כאשר הצגתי את עצמי לחברות ההשמה ולאחר מכן לחברות בהן התראיינתי תיארתי את עצמי כ "מומחה לאייפון" - אתם חייבים לאהוב את המילה הזו, מומחה, מה היא אומרת בכלל? האם יש אנשים בחברה שאני עובד בה שאני מבין יותר מהם בתכנות לאייפון? כן. האם יש אנשים בארץ ובעולם שמבינים יותר ממני בתכנות לאייפון? ברור שכן. בכל מקרה בגלל שתיאור התפקיד שלי השתנה מ-מתכנת מן המניין ל מומחה לתכנות באייפון הצלחתי לשפר את תנאי המשכורת שלי ב25% בעבודתי החדשה.

סטודנט >> מתכנת מן המניין >> מומחה

אז זה הסיפור בגדול, הדרך למקסם את התנאים שתקבלו תלויה באופן שבו אתם מצליחים לשכנע את מי שעומד מולכם - כמה אתם שווים. אני הצלחתי לקבל העלאות משמעותיות במשכורת שלי לאורך השנים כי הצלחתי להעלות את הערך שלי בכל חברה שבה התראיינתי מ סטודנט ל מתכנת מן המניין ל מומחה לתכנות לאייפון. אני באמת למדתי דברים חדשים עם השנים ורכשתי מיומניות חדשות אבל רק בעזרת שינויי התפיסה האלו, הצלחתי להעלות את הערך שלי בפני אחרים וליצור לעצמי תנאי שכר שתאמו את היכולות שלי בכל שלב בקריירה.

מה איתכם? תנסו לחשוב איך אתם יכולים להציג את עצמכם בראיון עבודה הבא, או בשיחת תנאים הבאה - בצורה קצת אחרת, תנסו לשים את כל היכולות שלכם על השולחן ותנסו לבנות לעצמיכם את הדמות המקצועית הכי איכותית שאפשר. LinkedIn זה מקום מצוין ללמוד איך אנשים אחרים בונים לעצמם perceived value בצורה מדהימה. אני ממליץ להיכנס לאתר הזה וללמוד מאנשים אחרים. נ.ב. אם אתם עדין אין לכם פרופיל ב LinkedIn אז אני ממליץ בחום לבנות לעצמיכם אחד. ממש בקרוב יעלה פוסט בנושא החשיבות של LinkedIn לבניית תדמית מקצועית ואיתור הזדמנויות לקריירה מוצלחת.


כמו תמיד, אני אשמח לענות בתגובות של הפוסט על כל שאלה שיש לכם ובכלל תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.