יום ראשון, 1 ביולי 2012

תבדקו לפחות אחת לשנה את האפשרויות שלכם בעולם שבחוץ

עבודה בחברת היי טק היא בסופו של דבר עבודה נוחה ומתגמלת מאוד באופן יחסי לסקטורים אחרים. גם אם מדובר במשכורת שהיא רק 2/3 מהפוטנציאל שניתן לקבל - זו כנראה עדין משכורת יפה, נוחה ושאפשר להסתדר איתה. ובדיוק בגלל הנוחות הזאת אנשים רבים לא מרגישים צורך לבדוק את האפשרויות שלהם בעולם שבחוץ (כלומר מחוץ לחברה שבה הם עובדים).

בפוסט הזה אני אסביר מהן הסכנות שטמונות בעבודה באותה חברה לאורך שנים רבות וגם איך אפשר להגיע יחסית במהירות לתפקידים בכירים על ידי בחינה מתמדת של האפשרויות המקצועיות שעומדות בפניכם.

בהכללה ניתן לומר על כל תפקיד, שבשנה הראשונה העובד עושה את הקפיצה המקצועית הגדולה מאיפה שהיה לפני כן, הוא לומד המון דברים חדשים הן במישור הטכנולוגי והן במישור המקצועי ומכאן השיפור הגדול ביכולות המקצועיות שלו. לאחר השנה הראשונה העובד יגיע לרמה מקצועית שתאפשר לו לבצע את רוב המשימות השוטפות שיגיעו אל שולחנו ולכן מבחינה מקצועית יש ירידה דרמטית בגרף הצמיחה שאפיינה את השנה הראשונה:



כמובן שכל עובד יכול לפתח את עצמו בכל שלב אם ינצל את זמנו הפנוי לשיפור יכולתיו המקצועיות \ טכנולוגיות - אבל מבחינת הערך שיקבל מהתפקיד עצמו, אין כל ספק שרוב רובו יגיע בשנה הראשונה. 

ניתן לומר ש 3 שנים הן הזמן המינימלי הנהוג בתעשייה להחלפה או לקידום בתפקיד (ויהיו רבים שיגידו שאני אופטימי בהערכה הזו). מה שקורה בפועל לאנשים שבוחרים להישאר שנים רבות באותה חברה הוא שהם מבצעים כל תפקיד לפחות 3 שנים - למרות שאת מירב הכלים המקצועיים, כאמור, הם רכשו כבר לאחר השנה הראשונה.

אם ניקח לדוגמה בחור מוכשר שהחליט לפעול באופן הבא, בכל חברה בה הוא עובד, הוא יצבור נסיון של שנה ומייד לאחר שנה יתחיל לחפש בחברות אחרות תפקיד בכיר יותר עד שימצא. לאחר שימצא תפקיד בכיר יותר, יעבוד בו שנה וחוזר חלילה. נבחן לאחר קריירה של 10 שנים את ההצלחה של "הבחור שקופץ בין תפקידים" לעומת "הבחור המתמיד" שעובד באותה חברה - שניהם מוכשרים בדיוק באותה מידה - מי אתם חושבים שיגיע לעמדה בכירה יותר?

למה קשה להתקדם מהר באותה חברה?

כשאתם עובדים בחברה אחת במשך שנים רבות היכולת שלכם תמיד נמדדת בהקשר של אותה חברה. למה אני מתכוון? נניח שאתם עושים עבודה מעולה ובהחלט יש לכם פוטנציאל למלא תפקידים בכירים יותר בעתיד. אבל בחברה שלכם אתם בסה"כ עושים את התפקיד הנוכחי שנה וחצי בינתיים. יש סביבכם אנשים בצוות שעושים את התפקיד הזה כבר 4 שנים, אז ברור למנהלים שלכם (ובאופן הזוי גם לכם) שזה לא הגיוני עכשיו לקדם אותכם ושאתם צריכים עוד איזה שנה וחצי ככה בתפקיד עד שתגיעו לשלב שזה "יהיה מתאים" לקדם אותכם לתפקיד הבא, לשם הדוגמה, ראש צוות.

אם באותה סיטואצייה, תלכו לאחר שנה וחצי לחפש בעולם שבחוץ משרה של ראש צוות. יבחנו אותכם בכל חברה בהקשר של עובדים שבאים מבחוץ. הרי זה לא הגיוני בכלל להשוות אותכם לאנשי הצוות בחברה בה תתראיינו. הסיבה לכך היא שהמראיינים שלכם לא ידעו איך להשוות את מידת המורכבות של התפקיד שעשיתם לעבודה שהצוות בחברה הזאת עושה.

הדרך המהירה ביותר להגיע לתפקידים בכירים היא "לקפוץ בין תפקידים". לצערי, משיקולי פוליטיקה פנימית ומנהגים ישנים, רק במקרים חריגים עובד יכול לבצע התקדמות מהירה בין תפקידים באותה חברה. אז אני יודע שלא תמיד "נעים" לעזוב את העבודה הקיימת וש"דווקא נחמד לכם" בחברה שאתם נמצאים בה כעת. זה בסדר, זה אפילו מעולה, אבל כמו שאתם מודעים ליתרונות האלה תהיו מודעים למחיר שמגיע יחד איתם באותה החבילה.

ולסיכום, גם אם החלטתם להישאר במקום העבודה שלכם למשך שנים רבות, הבחירה שעשיתם תהיה הרבה יותר מודעת ונכונה - אם באמת תדעו מה הן האופציות השונות שעומדות בפניכם בעולם שבחוץ.

אני אשמח לשמוע קצת את הסיפורים שלכם בתגובות של הפוסט, מה הנסיון שלכם בנושא הזה? וכמו תמיד, תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.