יום שבת, 21 ביולי 2012

משרות סטודנט בהיי-טק - העצה הטובה ביותר למי שנמצא בתחילת דרכו


זהו הפוסט הראשון שלי בבלוג. יש לי נושאים רבים לדבר איתכם עליהם וכולם חשובים אבל לפני הכל בחרתי לכתוב את העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת למי שמתחיל לחפש עבודה. הפוסט מיועד בעיקר למי שנמצא בתחילת דרכו בתחום ההיי-טק אבל בהחלט יש בו תובנות רלבנטיות גם למי שכבר נמצא כמה שנים בתחום. אז הנה עצתי אליכם:

אם החלטתם להתחיל לחפש עבודה, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא לבחור באופן מודע את המשרה אליה אתם שואפים להגיע.
כשאני אומר "המשרה אליה אתם שואפים להגיע", אני מתכוון למכלול כולו:

* סוג התפקיד שתעשו (תמיכה טכנית, QA, תכנות) ?
* על איזו טכנולוגיה תעבדו (web, mobile, server, embedded) ?
* באיזה סוג של חברה (סטארטאפ, חברה גדולה) ?
* באילו תנאים?


    הטעות הנפוצה ביותר 

    הטעות הנפוצה ביותר בקרב אלו שנמצאים בתחילת דרכם בהיי טק היא לחפש עבודה ללא שום קריטריונים ולהתחיל לעבוד במקום הראשון שקיבל אותם לעבודה. לצערי רוב האנשים לא מחליטים באופן מודע מה בדיוק הם מחפשים, ולכן הקריירה שלהם מתגלגלת באופן הבא:

    הם הולכים לראיונות עבודה בכל חברה שמזמינה אותם לראיון, הם לא יודעים בכלל לאיזה תפקיד הם מתראיינים, אין להם מושג איך התפקיד הזה שהם מתמודדים עליו ישפיע על הקריירה שלהם בטווח הארוך, הם מתחילים לעבוד במקום הראשון שקיבל אותם לעבודה, לאחר תקופה מסויימת הם מבינים ש"התפקיד הזה לא מתאים להם" או ש "הטכנולוגיה לא מעניינת אותם" או ש "החברה הזו לא תואמת את האופי שלהם" או ש "התנאים הם על הפנים". ואז הם מחליטים לחפש עבודה מחדש, ושוב פעם התהליך הזה חוזר על עצמו.

    אני אנסה לשכנע אתכם בעזרת 3 נימוקים שונים. כל אחד מהם מדבר על אספקט אחר שנוגע לעתיד הקריירה שלכם בתחום אבל מה שמשותף לכולם הוא אפקט כדור השלג - מייד תגלו למה אני מתכוון...

    לא קל להחליף תפקיד מהרגע שהתחלתם כבר

    הנימוק הראשון קשור לסוג התפקיד אותו תעשו בעבודתכם הראשונה, והנה משהו שחשוב לדעת:
    ברגע שהתחלתם לעבוד בתפקיד מסוים זה יהיה התפקיד שלכם בחברה לפחות לשנה וחצי הבאות (להוציא מקרים חריגים). בחברת היי טק מסודרת לא מחליפים תפקיד כל שני וחמישי אז מחשבות מהסוג של "אני אתחיל בתור... אבל בטח מהר מאוד אני אצליח להפוך להיות ..." - היא מוטעית.
    דבר שני שצריך לדעת הוא שיש לתפקיד שאותו תעשו השפעה על המשך הקריירה שלכם ועל הסיכויים שלכם להגיע למשרות שמעניינות אותכם באמת (אני ארחיב על זה מיד). ולכן חשוב מאוד לדעת מהם התפקידים האפשריים להייטקיסט המתחיל, ועוד לפני תחילת חיפוש העבודה כבר לבחור בצורה מודעת את התפקיד שנראה לכם הכי מתאים עבורכם - וללכת רק עליו.

    מעמד ותנאי שכר

    הנימוק השני מדבר על המשרה הראשונה שלכם מבחינת מעמד ותנאי שכר. בהיי טק ובעצם גם בכל קריירה אחרת, אתה תמיד מגיע למקום הבא עם הדבר האחרון שעשית. בענף ההיי טק בפרט, בתחילת הדרך המשכורות נעות תמיד בכיוון אחד - למעלה. והמשכורת שתרוויחו בעבודה הנוכחית תהיה למעשה נק' התחתית של ההצעות שתקבלו סיבוב הבא. כלומר כשיגיע היום שבו תרצו לעבור לתפקיד אחר (גם אם בתוך החברה) ולשדרג את מעמדכם מבחינה מקצועית וכלכלית תמיד יבחנו את התאמתכם לתפקיד ביחס למה שכבר עשיתם עד עכשיו. ככל שהתפקיד הקודם שלכם כלל בתוכו אחריות רבה יותר ותגמול כספי גבוה יותר - כך יהיה לכם קל יותר להתקדם לדבר הגדול הבא.

    יוסי ודני לומדים יחד ובעלי ממוצע דומה אבל

    בואו ניקח לדוגמה את דני ויוסי, חברים מהתואר הראשון למדעי המחשב באונ' תל אביב, שנה ב', ממוצע כמעט זהה (הסיפור הוא לשם המחשת הרעיון בלבד). דני הבין את החשיבות הרבה שיש למשרה הראשונה שהוא יבחר לקבל בתחום ולכן לאחר זמן יחסית ממושך וראיונות רבים הוא הצליח להתקבל למשרת סטודנט בצוות פיתוח של אינטל ישראל. יוסי לעומת זאת, החליט לקבל את המשרה הראשונה שהוצעה לו והתחיל את הקריירה שלו בתור בודק תוכנה בחברה בגודל בינוני (50-100 עובדים) לא מוכרת כלשהי באיזור התעשיה ברחובות.

    נניח שעוד שנה וחצי בערך יוסי ודני ירצו להתקדם בקריירה ולעבור לתפקיד הבא. לדני יהיה יתרון גדול בכל ראיון עבודה שילך על רוב המעומדים שיתמודדו איתו על התפקיד (וגם למשרות בתוך הארגון). מכיוון שהתפקיד הנוכחי שלו יחסית מרשים, הוא יכול מכאן רק לעלות, כלומר להתקדם, לתפקידים בכירים יותר, עם משכורת גבוהה יותר ואחריות רבה יותר. 

    יוסי לעומת זאת, כאשר ינסה לעבור מהתפקיד הנוכחי שלו לתפקיד של מתכנת מתחיל, למשל במייקרוסופט ישראל, יהיה קשה מאוד לשכנע את המראיינים שלו למה הוא מתאים לתפקיד (אם הוא בכלל יגיע לשלב של ראיון, רוב הסיכויים שהוא ינופה עוד בשלב סינון הקורות חיים). שכן התפקיד שהוא ממלא כרגע בכלל לא תואם את סוג הבן אדם שהם מחפשים.

    ומכאן כבר ברור איך הדברים מתקדמים, דני הולך ומתקדם מתפקיד לתפקיד, בכל פעם שהוא מחליף תפקיד (עוד נדבר על היתרונות בלבצע תפקידים רבים בתחילת הקריירה) הוא מציג רזומה מרשים ביותר שרק ילך וישתפר לאחר שהוא יתקבל לתפקיד הבא. יוסי לעומת זאת, לא מצליח למצוא תפקיד טוב לאחר משרת הסטודנט הראשונה, אז הוא מתפשר על אחד התפקידים הבינוניים שכן הציעו לו. וככל שהשנים עוברות הפער בין דני ליוסי רק הולך וגדל.

    ואיפה הכל התחיל? במשרת סטודנט הראשונה שדני השיג לאחר מאמצים רבים שנבעו מחשיבה מכוונת להגיע למשרה ספציפית שהוא מחפש לעומת יוסי שמיהר לחתום בחברה הראשונה ששמה לו חוזה מול העיניים. ומי שקולט אותי כבר מבין לאן אני מתקדם עם זה. יש כאן סוג של כדור שלג שמתחיל מהרגע שהתחלתם לעבוד בתחום.

    במה אתם רוצים להתמחות, איזו טכנולוגיה מעניינת אותכם?

    הנימוק השלישי שראוי להתיחס אליו הוא סוג הטכנולוגיה שבה תתחילו להתמקצע בעבודה הראשונה. מכיוון שזו תהפוך להיות הטכנולוגיה שתעבדו בה כל הקריירה שלכם, ואם תרצו לשנות את זה תצטרכו להתאמץ מאוד. למקרה שזה לא היה ברור תרשו לי לחזור על זה שוב:

    סוג הטכנולוגיה שבה תתחילו להתמקצע בעבודה הראשונה - תהפוך להיות הטכנולוגיה שתעבדו בה כל הקריירה שלכם, ואם תרצו לשנות את זה תצטרכו להתאמץ מאוד.

    קיימות טכנולוגיות רבות בשוק לדוגמה: אפליקציות סלולר, Web, Real Time Embedded, Java, Linux Kernel. כל טכנולוגיה מיצרת סוג שונה של מוצרים לקהלי יעד שונים. מעבר לזה, כל טכנולוגיה דורשת סוג שונה של מיומניות מצד המפתחים שעובדים איתה ואפשר לומר שלכל טכנולוגיה יש אנשים עם אופי מסוים שהיא מתאימה להם במיוחד. 

    בהחלט ניתן לומר שיהיה לכם קל יותר לעשות עבודה טובה ולקבל קידומים מהירים - אם תצליחו לזהות בשלב מוקדם מהי הטכנולוגיה שאתם מתחברים אליה באופן הכי טוב. אני ממליץ לכל מי שרוצה להתעמק בענין הזה קצת יותר לקרוא את הפוסט המפורט שכתבתי בנושא.

    הסיפור שלי

    אני התחלתי את לימודי מדעי המחשב ללא כל נסיון קודם בתכנות. בזמן התואר הכי נהניתי מקורס ששמו הסקסי היה "תוכנה 1" והיה למעשה קורס תכנות ב Java. כשהתחלתי לחפש עבודה בתחום בתום השנה הראשונה, קיבלתי הצעת עבודה מחברת Texas Instruments למשרת "מתכנת סטודנט" של מערכת Real Time Embedded - מדובר בפיתוח תוכנה בשפת C (כדי שאפשר יהיה לעבוד עם החומרה בצורה האופטימלית).

    המרחק בין C ל Java הוא די גדול, אבל חשבתי לעצמי משהו כמו "אני אתחיל לצבור נסיון בתור מתכנת, שזה הדבר הכי חשוב, לאחר שנה שנתיים שיהיה לי נסיון אני יעבור בקלות לעסוק בתחום הטכנולוגי שהכי מעניין אותי" - אחח כמה שנים עברו ואני עדין צוחק מזה שככה חשבתי פעם.

    מה שקרה בפועל הוא שלאחר שנה וקצת בתפקיד רציתי לעבור לחברה אחרת ולתפקיד אחר משום שלא מצאתי ענין בעבודה היומיומית שעשיתי שם. ולהפתעתי הרבה, כל המשרות שהוצעו לי היו בתחום Real Time - לקח לי קצת זמן להבין את זה, אבל זה היה כל כך הגיוני, חברות שעוסקות בתחום RT רואות סטודנט צעיר שיש לו כבר נסיון של שנה + בתחום (שזה די חריג) הוא לא יעלה להם מבחינת שכר כמו מתכנת ותיק והוא יוכל להיכנס לעניינים יחסית מהר, אז למה לא בעצם?

    אני כמובן, רציתי לקבל תפקיד בכיר יותר (לא משרת סטודנט אלא מתכנת מן המניין) ושכר גבוה יותר, איפה אתם חושבים שהציעו  לי קידומים ותנאים טובים יותר? בתחום שיש לי בו כבר נסיון כמובן. אם הייתי מתעקש על משרה של מתכנת Java הייתי מתחיל שוב כסטודנט חסר נסיון וכל העבודה של השנה ומשהו האחרונות הייתה לחינם.

    ובאמת לאחר כמה שבועות של חיפושי עבודה קיבלתי הצעה עם שכר גבוה ב50% ממה שקיבלתי בעבודה הקודמת ותפקיד מתכנת מן המניין כמו שרציתי בחברה שעושה RT - וכמובן שקיבלתי את ההצעה. כמובן שלאחר שנתיים בחברה שוב רציתי להחליף תפקיד אבל הפעם הפערים בכלל גדלו. המחשבה של לעבור מהמעמד שלי והשכר שהתרגלתי אליו -לכיוון של מתכנת Java מתחיל - הייתה בלתי נסבלת. עד כדי כך שלא שקלתי אותה בכלל כאפשרות ריאלית. ושוב אלמנט כדור השלג חוזר.

    לסיכום

    לכל מי שלוקח את עתיד הקריירה שלו בהיי טק ברצינות כדאי לקחת זמן עם עצמו ואולי להתייעץ עם אנשים שהוא סומך עליהם שבאים מהעולם הזה ולגבש יחד איתם עוד בטרם תחילת חיפוש העבודה את הקריטריונים הבאים לעבודה הראשונה שבה יבחר לעבוד:
    • סוג החברה: סטארט-אפ, חברה קטנה (עד 50 עובדים), בינונית (50-200 עובדים), גדולה (200+)
    • סוג הטכנולוגייה: אייפון, אנדרויד, web, back end, DB, Real Time Embedded, וכו'
    • סוג התפקיד: תמיכה טכנית, QA, אוטומצייה, מתכנת
    לאחר שהקריטריונים גובשו, ולאחר שקראתם את מה שכתבתי על ציפיות שכר ועל perceived value - תתחילו לפעול, לכו לראיונות עבודה רבים ככל האפשר, תסננו מראש משרות שלא עונות לקריטריונים שהצבתם ותהיו סבלניים, זה חשוב אז אני אחזור על זה, תהיו סבלניים. ללכת לראיונות עבודה רבים ולקבל דחיות זה לא דבר קל, זה דורש הרבה מאמץ וכוחות נפשיים להגיע כל פעם לראיון הבא עם כוחות מחודשים. אבל המאמץ ישתלם לכם, אני מבטיח.

    כמו תמיד, אני אשמח לענות בתגובות של הפוסט על כל שאלה שיש לכם ובכלל תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.