יום ראשון, 15 ביולי 2012

איך המושג "ציפיות שכר" יכול להשפיע באופן דרמטי על התנאים שלכם?

בפוסט הזה אני אסביר איך אפשר לעשות שימוש במושג "ציפיות שכר" כך שהוא יהפוך להיות גורם מכריע בתנאי השכר שיציעו לכם במידה ותעברו את ראיונות הקבלה לתפקיד. זהו מושג בסיסי בתהליך חיפוש עבודה חדשה. המשמעות היא פשוטה: 

מהי המשכורת שאתם מצפים לקבל תמורת התפקיד שאותו תעשו? 

תמיד באיזשהו שלב בתהליך הקבלה ישאלו אתכם מהן הציפיות שכר שלכם, יש נטייה לא לחשוב על הנושא הזה יותר מדי במהלך חיפוש עבודה ולהיות נבוכים כאשר מוצגת השאלה הזאת. האנשים שיודעים איך להשתמש במושג הזה נכון, יצליחו לקבל תנאי שכר גבוהים בהרבה מהממוצע.






טיפ I תדעו מה הציפיות שכר שלכם כבר בתחילת תהליך חיפוש העבודה

למי שלא שם לב לכותרת, אני רוצה להדגיש: בתחילת תהליך חיפוש העבודה. עוד לפני שאתם הולכים לראיון העבודה הראשון, עליכם לדעת מהן הציפיות השכר שלכם. אתם צריכים לעשות קצת שיעורי בית ולהיות מוכנים לכך שישאלו אתכם בכל תהליך קבלה לפחות פעם אחת. 

איך מחליטים על הצפיות שכר? 
יש כמה מקורות מידע שאתם יכולים להיוועץ בהם אך בסופו של דבר זו תהיה החלטה שלכם בלבד. ראשית, תבררו באינטרנט, יש סקרי שכר שחברות ההשמה מפרסמות אחת לרבעון, הנה דוגמה. שנית, תנסו לברר עם חברים שעובדים במשרות דומות, מהו השכר המקובל אצלם? איפה אתם נמצאים ביחס אליהם? אילו יכולות יש לכם היום שלא היו לפני שנה? תבררו עם עצמכם, כמה אתם חושבים שאתם שווים לחברה שתעבדו בה? האם אתם יכולים לתת תפוקה זהה לזו של אנשים שמרוויחים יותר ממכם היום? מהו השכר שממנו תהיו מרוצים? 

בהתחשב בזה שאתם בתחילת הקריירה, חשוב לדעת שהנסיון שתצברו, סוג הטכנולוגיה בה תעבדו, האחריות שתהיה לכם על המוצר ועוד פרמטרים נוספים שנוגעים לתפקיד אליו אתם מתראיינים - ישפיעו הרבה יותר על התנאים שלכם בטווח הארוך, להסבר המלא כנסו לכאן. אני בהחלט ממליץ ללכת על תפקיד טוב יותר מאשר שכר טוב יותר (אבל היי, עדין נחמד לדעת איך להרוויח יותר כסף אם אפשר).


טיפ II אם הציפיות שכר שלכם הן הרבה מעל הממוצע (20% ומעלה) עדיף להגיד את זה כמה שיותר מוקדם

אם עקבתם אחרי טיפ I, כלומר אתם יודעים מהן הציפיות שכר שלכם, והגעתם לרמת שכר גבוהה יחסית - כדאי שתביעו את הציפיות שכר שלכם כמה שיותר מוקדם בתהליך חיפוש העבודה.

אם אתם מחפשים משרה דרך חברת השמה, כבר בשיחה הראשונה שלכם, ציינו מהן ציפיות השכר שלכם ותבקשו לקבל זימונים לראיונות אך ורק בחברות שמודעות לצפיות שלכם (ומכאן, מוכנות לשלם אותן במידה ותמצאו מתאימים לתפקיד).

אם אתם מגיעים לראיונות בדרך אחרת כמו למשל יריד באוניברסיטה או חברים - עליכם לפעול באותו אופן. תתקשרו כמה שיותר מוקדם, אפילו בשיחת הטלפון של תיאום הראיון, מהן הציפיות שכר שלכם, מאחר והציפיות שלכם הן יחסית גבוהות זה לגיטימי לחלוטיןאני הייתי אומר בשיחת טלפון של תיאום הראיון משהו כמו:

"אני לא יודע אם המידע הזה כבר עבר אליכם מחברת ההשמה או לא, אבל חשוב לי לציין את הפרט הזה כבר עכשיו על מנת לא לבזבז זמן יקר, שלכם ושלי. הציפיות שכר שלי הן משכורת בגובה X ש"ח, חשוב לי לדעת שיש בינינו התאמה בנושא הזה אחרת אין טעם להתחיל בתהליך. קרה לי בעבר מקרה שהפער הזה התגלה רק בסוף התהליך ואני רוצה להימנע ממקרה נוסף."

זו הדרך להגיע למצב שבו אתם מתחילים להתראיין אך ורק בחברות שיכולות ומוכנות לשלם בהתאם לציפיות שהצגתם. למה לכם לבזבז את הזמן על ראיונות עבודה מתישים בחברות שגם ככה "לא נהוג" אצלם לשלם כאלה משכורות? בתחילת תהליך חיפוש העבודה תגיעו אך ורק לחברות שעונות על הציפיות שלכם. אם הזמן עובר ואתם רואים שאין התאמה מספיק טובה בין הציפיות שלכם למצב בשוק אז תמיד אפשר לעשות טלפון אחד לחברת השמה ולהוריד את הרף. הנסיון שלי לימד אותי כבר כמה פעמים שאתם תופתעו לטובה ברוב המקרים מהיעילות של השיטה הזאת.

כמו תמיד, אני אשמח לענות בתגובות של הפוסט על כל שאלה שיש לכם ובכלל תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.