יום שני, 16 ביולי 2012

7 עצות לסטודנטים שהלוואי שהייתי מקבל בתחילת דרכי


1. אל תתנו לאף אחד לתת לכם הרגשה שאתם לא מספיק טובים \ חכמים \ מוכשרים \ מבינים טכנולוגיה. אפשר בקלות ליפול למלכודת הזאת, תמיד יהיה מישהו בכיתה \ עבודה שלכם שכתב את התוכנית הראשונה שלו בגיל 5, התחיל לעבוד בתעשייה בגיל 15, סיים את התואר הראשון בגיל 18 ועשה אקזיט בגיל 20 (ועכשיו במקרה, ממש במקרה, הוא בדיוק באותו מקום ביחד איתכם...).

בלימודים האקדמיים תמיד יהיו סטודנטים שיקבלו ציונים טובים יותר משלכם, ויספיק להם ללמוד רבע מהזמן שאתם צריכים. יופי להם!! לא חסרות דוגמאות של אנשים שעשו דברים מדהימים בעולם הטכנולוגיה והישגיהם בלימודים היו בינוניים, אם בכלל הייתה להם השכלה כלשהי. ציונים גבוהים מעידים על יכולות מסויימות שנחמד מאוד שיש אותן אבל בהחלט אפשר לעשות קריירה מוצלחת בלעדיהן וכאמור, דוגמאות לכך יש בשפע.

כשמתחילים לעבוד בעבודה הראשונה בתחום, קל מאוד לקבל שוק בהתחלה, לחשוב מחשבות בסגנון של "אין סיכוי שאני אי-פעם אבין את הטכנולוגיה הזו כמו ש (השלימו את החסר) מבין אותה". למי שחדש בעולם הטכנולוגיה קורה הרבה שהוא נתקל בנושא חדש כלשהו, גם אם הוא די פשוט, אבל בגלל שהכל חדש, הוא מרגיש כאילו זה הדבר הכי מורכב שקיים בעולם. בפועל, כמעט כל דבר שנראה לכם מסובך ומורכב הוא משהו שתוכלו להבין בצורה מצויינת אם תשקיעו בסה"כ שבוע אחד ללמוד אותו.

מי שקרא ספר אחד על תכנות לאייפון, יכול לדבר במשך שעה על הנושא הזה עם מהנדס שלא מכיר את הנושא ולהישמע כאילו הוא ישב עם סטיב ג'ובס והמציא בעצמו את שפת התכנות של Apple. 

ועוד משהו חשוב באותו נושא, דרושות יכולות רבות על מנת לבנות לעצמכם קריירה מוצלחת כמו למשל: יכולות למידה, משמעת, יכולת בין-אישית, מנהיגות, יוזמה - וזו רק תחילת הרשימה. לאף אחד, לא משנה כמה הוא מוכשר, אין את כל היכולות האלו ברמה הכי גבוהה שאפשר - וזה בסדר. מה שאתם צריכים לעשות הוא להבין איפה החוזקות שלכם ומשם להביא את הערך לכל חברה שתהיו חלק ממנה. 

2. תתחילו לעבוד בזמן התואר, התואר במדעי המחשב בהחלט נותן רקע טוב למקצוע אבל עדין הפער בין ההכשרה האקדמית לעולם האמיתי הוא עצום. מעט דברים יכולים להיות מתסכלים יותר מלגלות אחרי 3-4 שנים עמוסות בלימודים שאין לכם את ההכשרה המתאימה לעבוד במקצוע שאתם מחפשים. על מנת להוציא את המירב מהתואר ולקדם את הקריירה שלכם בצורה הטובה ביותר -  תתחילו להתנסות בעבודה בתעשייה כמה שיותר מוקדם. 

3. ממוצע הציונים הוא הגורם המרכזי שעליו יסתמכו המראיינים שלכם בתהליך הקבלה לעבודתכם הראשונה. אני כבר יכול לשמוע אותכם אומרים "רגע, אבל קודם אמרת שממוצע הציונים לא אומר שום דבר", זה נכון בטווח הארוך, אבל כשאתם נמצאים בתחילת הדרך ועדין אין לכם משהו מרשים לנפנף בו, ממוצע הציונים הוא ללא ספק האינדיקצייה הטובה ביותר להערכת הפוטנציאל שלכם בתור עובדים (עוד כלי שיכול לעזור לכם להתקבל לעבודתכם הראשונה הוא לעבוד על פרוייקט אישי מעבר ללימודים, אני אחזור לזה בהמשך הפוסט). תאמינו לי שאף חברה לא מחפשת רק מצטייני דיקן, בדר"כ למשרות תכנות הדרישה היא ממוצע 85 ומעלה, ולמשרות QA באיזור ה75 (זה נכון לתלמידי אוניברסטאות, עבוד מכללות צריך להוסיף 5 נק' לכל אחד). 

4. תשקיעו בלימודים שלכם, בתקופת הזמן בלימודים לפני תחילת עבודה כלשהי בתחום, הלימודים יהיו עיסוקכם העיקרי. ומכאן המראיינים שלכם מסיקים שאם בעיסוקכם העיקרי הגעתם לרמת ביצוע X כנראה תציגו רמה דומה גם בעבודה. בסה"כ אם עברתם את תהליך הסינון של המוסד בו אתם לומדים - יש לכם את היכולות המתאימות לסיים את התואר. כאשר מעסיק פוטנציאלי רואה מועמד עם ממוצע נמוך מ80 הדבר היחיד שהוא יכול להסיק הוא שאין לאותו מועמד משמעת עצמית (או שמוסד הלימוד עשה טעות כלשהי בטפסי הקבלה).

ועוד משהו, בכל תואר יש קטע כזה להגיד "מה שלומדים פה בכלל לא קשור לעולם האמיתי" - אז כדאי לדעת שבמדעי המחשב ההיפך הוא הנכון. אחד הדברים היפים בתואר הוא שיש אפשרות לגעת בהמון נושאים בסייסיים כמו למשל: בסיסי-נתונים, שפות תכנות, מערכות הפעלה, מבני נתונים, מערכות תקשורת. אלה נושאים חשובים ביותר שיחזרו לפגוש אתכם עוד פעמים רבות לאורך הקריירה (גם אם לא מייד בהתחלה). אין ספק שאם תצברו נסיון וביטחון בנושאים האלו עוד בזמן הלימודים הרווח יהיה כולו שלכם.

5. תעשו ספורט - כן כן, קראתם נכון, מאוד קל בזמן התואר ובייחוד כאשר מתחילים לשלב את הלימודים עם עבודה, להגיע למצב שלאורך כל היום אתם יושבים בחדר עם פלורסנטים מול מסך או מחברת והמאמץ הגופני הגדול ביותר שלכם לאורך היום הוא ללכת לשירותים וחזרה. הנזקים מאורך חיים כזה הם רבים וקצרה היריעה מלפרט את החשיבות של פעילות גופנית קבועה לבריאות שלכם.

בקצרה אציין כי פעילות גופנית תכניס איזון לחיים שלכם, תשפר את מצב הרוח ותגדיל את האנרגיה הזמינה שלכם לאורך היום כולו. מעבר לזה, מחקרים הוכיחו שפעילות גופנית משפרת באופן ניכר את התפקוד של המוח, הנה כתבה מעניינת בנושא.

6. תלמדו לפחות טכנולוגיה אחת בעצמכם - היכולת ללמוד טכנולוגיה חדשה מאפס ולהגיע לרמת שליטה בסיסית ומעלה - היא אחת היכולות החשובות ביותר בדרככם להפוך לאנשי תוכנה מובילים בכל חברה שבה תהיו. אני בטח לא צריך לספר לכם שהטכנולוגיה מתפתחת כל הזמן ואם לא תהיו מעודכנים במה שקורה תהפכו להיות פחות ופחות רלבנטיים. אני ממליץ בחום במהלך התואר לקחת כמה שעות כל שבוע וללמוד טכנולוגיה חדשה כלשהי שמעניינת אותכם (הכי נוח בין הסמסטרים). למשל תכנות לאנדרויד או אולי סביבת פיתוח מגניבה ששמעתם עליה אבל אין לכם מושג בעצם מה היא עושה (מישהו אמר Roby On Rails ?).

חשוב לי שתדעו שאתם יכולים לעבור בקלות ממצב של "אין לי מושג מה זה תכנות לאייפון" למצב של "אני מכיר את הטכנולוגייה הזו, עשיתי כבר כמה פרוייקטים בתחום הזה" - השקעה של 3 חודשי עבודה על פרוייקט בטכנולוגיה חדשה תוכל לשפר משמעותית את הרושם שתעשו על המעסיקים הפוטנציאליים שלכם. יש באינטרנט מדריכים חינמיים לכל טכנולוגיה שרק תרצו להכיר, ואתם תתפלאו כמה ביחס ללימודים בתואר, לימוד של טכנולוגיה חדשה יכול להיות מהנה ולא כל כך קשה כמו שזה נראה ממבט ראשון.

לעובדים רבים בתעשייה יש פחד מטכנולוגיות חדשות. הם מכירים את סביבת העבודה היומיומית שלהם ונוח להם עם זה. ברגע שהטכנולוגיה שאיתה הם עבדו הופכת ללא רלבנטית, הם מוצאים את עצמם חסרי אונים. הטכנולוגיה כל הזמן מתפתחת ומשתנה, תמיד יהיה ביקוש רב לעובדים איכותיים שיכולים לעבוד בתחום שהכי חם באותו רגע (בימים אלו זה תחום המובייל), היכולת שלכם ללמוד טכנולוגיות חדשות בעצמכם, לא במסגרת אוניברסיטה או עבודה, תגרום לכך שאתם תהפכו להיות מסוג האנשים שנמצאים תמיד "בזמן הנכון במקום הנכון".

7. קשרים, קשרים, קשרים - קל להתבלבל ולחשוב שהקשרים האישיים שנוצרים במהלך התואר הם תוצר שולי למטרה העיקרית כביכול, שהיא הלימודים עצמם. האמת היא שלאחר כמה שנים, את רוב מה שלמדתם בתואר כבר לא תזכרו אבל מי שהשכיל ליצור לעצמו רשת חברתית ענפה בזמן הלימודים, יגלה בעצמו מהר מאוד שהיה שווה לעשות את התואר רק בשביל הקשרים האלו.

כמעט כל מי שיושב איתכם בכיתה עומד להתחיל קריירה בתחום שלכם, יהיו אפילו כמה בודדים שבעוד כמה שנים יעשו כבר דברים גדולים מאוד. אבל גם אלו שיעשו מסלול קריירה יחסית סטנדרטי, יוכלו לעזור לכם.

הנה דוגמה, תחשבו על סיטואצייה שעלולה לקרות עוד כמה שנים, אתם תהיו בין עבודות ואתם תפרסמו בפייסבוק שלכם שאתם מחפשים עבודה. בגלל שאתם בקשר (אפילו רופף) עם רוב החבר'ה שלמדו איתכם בתואר, כמה מהם יכתבו לכם בחזרה שהם עובדים בחברה מדהימה ושבדיוק עכשיו מחפשים אצלם עובדים חדשים. אתם תוכלו להגיע לראיון בחברה הזו יחד עם ההמלצה של חבריכם וזה הרבה.

אני אגיד לכם כאן משהו שהמנהל שלי אמר לי ואני מסכים איתו לגמרי, "האנשים הבאמת מוכשרים לא נמצאים במצב של חיפוש עבודה אף פעם, כשהם מחליפים עבודות הם פשוט מגיעים לחברה החדשה בעזרת הקשרים שיש להם באותה חברה. מי שעובד בחברה ומכיר את האיכויות שלהם מספיק טוב, מכניס אותם ישר פנימה."

שימו לב, אתם לא צריכים להיות החברים הכי טובים של כל אחד ממי שיושב איתכם בכיתה, אתם צריכים ליצור כמה שיותר קשרים בסיסיים בלבד. אתם רוצים להגיע למצב שבו תוכלו להרגיש מספיק בנוח בעוד שנה שנתיים, לפנות לכמה שיותר אנשים שלמדו איתכם בתואר ולשאול אותם שאלה מקצועית כלשהי. גם אם זה נראה מעט, אם יהיו לכם כמה עשרות או מאות אנשים כאלו, אתם תוכלו לעשות בקריירה שלכם דברים מדהימים כי תמיד תדעו בעזרת הקשרים שלכם להיות "במקום הנכון, בזמן הנכון".


כמו תמיד, אני אשמח לענות בתגובות של הפוסט על כל שאלה שיש לכם ובכלל תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.