יום שבת, 29 בדצמבר 2012

ראיון עם רן הר נבו (מייסד ומנכ"ל חברת 5min Media אותה מכר ב65 מיליון דולר ל AOL)

את רן הר נבו ראיתי לראשונה נואם בכנס אינטרנט של דה-מרקר לפני כשנתיים וחצי. כמה חודשים בלבד לאחר מכירת הסטארטאפ שייסד ועמד בראשותו - 5Min - לענקית האמריקאית AOL תמורת סכום צנוע של 65 מליון דולר. 

מיותר לציין שרן הוא בחור מוכשר ונחשב לאחד הישראלים המצליחים בתחום ההיי-טק. לפני כמה חודשים עלה לי הרעיון להזמין את רן להתראיין בבלוג - לא רק בגלל ההצלחה האישית שלו בתחום היזמות ותפקידו הנוכחי כסגן נשיא בכיר ב AOL - אלא בעיקר בגלל שיש לו אופי ואישיות שלא פוגשים בהם כל יום, גם לא אצל בכירים אחרים בתחום. ההסבר לכך הוא כנראה הרקע המיוחד שלו שבהחלט אינו סטנדרטי בתחום.

רן סיים קורס טייס כנווט קרב, השתחרר בגיל 25 והתחיל לעבוד כעיתונאי ועורך של המקומון "תל אביב" (הנה קישור לבלוג של רן). בשלב מסויים עזב את העיתונות לטובת עבודה בפרוייקטים של התעשיה האווירית באפריקה. לאחר מספר שנים, פנו אליו שניים מחבריו בהצעה להקים סטארט-אפ. רן החליט ללכת על זה וכך הוקמה למעשה 5Min כאשר רן הוא מנכ"ל החברה, ללא כל תואר אקדמי או נסיון קודם בתחום. תפקיד המנכ"ל בחברת 5Min היה למעשה תפקידו הראשון של רן בתחום ההיי-טק.

(על האתגר בלהביא את רן לראיון בבלוג והפאדיחה שעשיתי ניתן לקרוא בסוף הפוסט...)

הראיון

מהן היתרונות למתכנת לעבוד בחברה רב לאומית כמו AOL, Intel, Microsoft לעומת חברה ישראלית?

דבר ראשון, יותר ויותר חברות ישראליות פותחות משרדים בסן פרנסיסקו או בניו-יורק ככה שהפער בעבודה בחברה ישראלית גדולה כמו Wix למשל, לחברה אמריקאית כבר לא גדול כמו שהיה פעם. בטח שיש הבדלים בתרבות הארגונית ושיטות הניהול השונות. השוק בארץ הוא שוק מדהים מהבחינה הזאת. 

אני חושב שהמפתחים בארץ צריכים להחליט מה הם רוצים לעשות ואיפה הם רוצים להיות. יש המון יתרונות בלעבוד בסטאראפים: יש אפשרות להתקדם מהר מאוד אם אתה מצויין כי יש פחות בירוקרטיה. החברה צומחת בקצב מהיר ומגייסת עובדים חדשים כל הזמן - וכך העובדים המוכשרים יכולים למצוא את עצמם מנהלים צוות קטן תוך פחות משנה. בחברה גדולה היה לוקח לפחות כמה שנים להגיע לאותו מעמד. מצד שני בעבודה בסטארטאפים צריך להיזהר, כי בישראל יש המון סטארטאפים ולא כולם מוצלחים או בעלי פוטנציאל אמיתי להצלחה.

לטעמי יש היום בארץ הרבה יותר מדי סטארטאפים. יש מושג חדש ששמעתי עליו לאחרונה, FNAC - feature, not a company (בדיחה על חשבון התירוץ הידוע של מתכנתים לבאגים, its a feature, not a bug). צריך מאוד להיזהר כשבוחרים לעבוד בסטארטאפ ולנסות לבחון אם זה הולך להיות גדול (הערה שלי: כתבתי פוסט בנושא דברים שכדאי לדעת לפני שנכנסים לסטארטאפ).

היתרון בלעבוד בחברה גדולה הוא שאתה מתחיל לעבוד מהר מאוד על בעיות מאוד מסובכות, למשל Scale. אם אתה עובד בסטארטאפ והכל עובד כמו שצריך, אתה תתחיל להתמודד עם בעיות של Scale לאחר כ4-5 שנים. אם אתה עובד למשל אצלינו, הפלטפורמת וידאו השניה בגודלה בארה"ב אחרי YouTube. ה Scale שאנחנו מתמודדים איתו הוא עצום והבעיות שאנחנו צריכים לפתור הן מאתגרות ומעניינות (מרכז הפיתוח של חטיבת הוידאו של AOL נמצא בישראל ואף מגייס עובדים, פרטים נוספים בסוף הכתבה).

אם תסתכל היום על CTO's של סטארטפים אתה תגלה שרובם באים מרקע של עבודה בחברות גדולות, למשל ה CTO שלנו עבד ב888, חברה שהוציאה הרבה סטארטאפים קטנים מתחתיה כי יש איזשהו שכר לימוד מלעבוד בחברה גדולה.

אז לסיכום, יש יתרונות בלעבוד בסטארטאפ, יש יתרונות בלעבוד בחברה גדולה. הכי חשוב לקחת בחשבון מה האופי של הבן אדם, לכל אחד יש סוג מסוים שמתאים יותר עבורו. יש אנשים שאוהבים לעבוד כל יום על משהו אחר, לנסות דברים חדשים, לעשות טעויות. לעומת זאת, יש אנשים שאוהבים לקחת פרוייקטים גדולים ולבנות אותם בטווח הארוך.

נק' נוספת שרלבנטית למי שחושב לעשות re-location לארה"ב בעתיד הקריירה שלו: האמריקאים מכירים ומעריכים אנשים שעבדו בחברות אמריקאיות מוכרות וגדולות - זה מה שהם מכירים. נסיון בחברה ישראלית קטנה לא תמיד יצליח להעביר בצורה מוצלחת את הרקע המקצועי שאמיתי שלכם.

כאשר אתם מראיינים מועמדים לתפקידים שונים בחברה, על איזה תכונות אתם שמים דגש ומה הדברים שחשובים לכם?

בישראל לאנשי המוצר, להבדיל ממתכנתים, יש המון תשוקה לרשת. הרבה פעמים שאתה מראיין אנשי מוצר אתה יכול לראות את עמוד הבלוג שלהם, הטוויטר שלהם, Pinterest, פייסבוק וכו', הם חיים את הרשת. יש משהו מוזר אצל מתכנתי Web בארץ - זה לא מעניין אותם. ואני בדר"כ לא לוקח מתכנתים שזה לא מעניין אותם. הסיבה לכך היא שאנחנו מעולם האינטרנט ואני מחפש אנשים שבנשמה שלהם מתים על זה.

המתכנת האידיאלי מבחינתי הוא גם consumer, כלומר, הוא גם משתמש ולכן יכול להבין טוב יותר את הצד השני. מתכנת שמשתמש במוצר שהוא בונה, יהיה מתכנת פי 10 יותר טוב. כמובן שמתכנתים לא חייבים לעבוד בחברות אינטרנט ו consumer, יש חברות כמו אמדוקס או צ'ק פוינט שאצלם הנושא הזה הוא פחות חשוב וקריטי לתפקיד.

למקום שלנו הספציפי אני מחפש אנשים שאוהבים את האינטרנט, כשאני רואה מתכנת שיש לו אור בעיניים והתלהבות ממה שאנחנו עושים ולא רק ליסינג ותן-ביס - זה מה שאנחנו מחפשים. ויותר מזה אני יכול להגיד לך שקורות חיים זה כבר פחות מעניין, יש בזה משהו מיושן, ברור שזה עדין חשוב אבל יש מעבר. אני חושב שבאינטרנט צריכים לעבוד מתכנתים שאוהבים את האינטרנט. אני מעדיף לראות את הבלוג שלך, את הטוויטר שלך - זה יתן לי הרבה יותר אינפורמציה שמעניינת אותי.

אנשים צורכים כיום תכנים (וידאו, כתבות) באמצעות המחשב האישי, מכשירי המובייל , האייפד ועכשיו גם דרך ה  Smart-TV - איך אתה רואה את ההתפתחות של הסגמנטציה הזו? ואיפה יש מקום לרעיונות חדשים?

קודם כל, בוא נפריד את זה לוידאו וכל השאר. בוידאו אני חושב שהמטרה, למי שנמצא בצד שלי, כלומר לא מתעשיית הטלויזיה, היא למעוך את הכל לדבר אחד video is video is video. אני קורא לזה: (The 4 skins economy (PC, iPad, Mobile, Smart-TV - אתה בתור מפרסם רוצה לפרסם על תוכן טוב וזה לא מעניין אותך על איזה מכשיר זה מגיע. זה משהו שאנחנו עושים כבר היום ויש בזה אתגר טכנולוגי לא קטן.

בגדול, ההזדמנות הכי מעניינת היום היא מובייל, אבל ההייפ סביב המבייל הוא מעט מוגזם ועדין אף אחד לא יודע להגדיר מה זה בכלל ואיך עושים בונים מזה עסק. בהחלט מדובר בכר הזדמנויות מדהים, כי הכל חדש: הפלטפורמה, החוויה, ממשק המשתמש. אז אין ספק שהיום ההזדמנות הכי גדולה היא במובייל. מי שהיום הולך להיות מתכנת, התחום שהכי מעניין להיות בו הוא זה.

Smart-TV סובל מחוסר סטנדרטיזציה ברמה של מערכות הפעלה, מאוד מזכיר את תחום המובייל לפני עידן האנדרויד וה iOS. יותר מדי חברות ותוכנות שונות. יש לנו אינטגרציות היום עם 12 Vendors שונים וזה מאוד קשה. המערכת היא לא מספיק בשלה, אבל ברור שדווקא בגלל החוסר בשלות, יש עכשיו הזדמנויות בתחום הזה.

בחזרה לתחום המובייל, אני מחלק את התחום לשניים: יש את מה שנקרא עסקי ה Media Advertising, חברות שהביזנס שלהם מבוסס פרסום, ויש את ה Subscriptions שאלו אפליקציות שנותנות ערך שצריך לשלם עליו. אני חושב שההזדמנות הכי גדולה במובייל היא בדבר השני, יש הזדמנות עצומה ליצור שירותים שאנשים ישלמו עליהם כסף. אפל יצרו מצב חדש לאחר שנים שבהם אנשים התרגלו לצרוך שירותים ברשת בחינם, במובייל הם מוכנים לשלם עבור שירות טוב. הכרטיס אשראי כבר קיים בתוך iTunes רק צריך להכניס ססמה ולהוריד עת האפליקציה. 

בנוגע לתחום הראשון שציינתי שבנוי על פרסום, אני לא חושב שהמובייל יעשה שינוי גדול כי הוא בסה"כ עוד צינור. זה נכון שיותר ויותר משתמשים הולכים למובייל ונמצאים שם יותר זמן, אבל המודל עסקי של הפרסום נשאר זהה. המובייל זה רק עוד מקום לשים עליו פרסום, כמו שהטאבלט הוא עוד מקום לשים עליו פרסום. למי שהולך על מודל עסקי מבוסס פרסום - אני לא חושב שהמובייל מהווה איזשהי מהפכה במובן העסקי, אין התקדמות עצומה ממה שהיה בעולם ה Web. אם הגעת למצב שאנשים מוכנים לשלם על האפליקציה שלך 2.99$ אז עשית התקדמות עצומה ומצאת דרך חדשה לעשות כסף. 

זה שאנשים עדין לא כל כך יודעים איפה ואיך בדיוק אפשר להרוויח כסף בתחום המובייל זה דבר טוב ליזמים, כי זה משאיר הרבה מקום ל Inovation.

אילו עצות יש לך ליזמים שרוצים להתחיל מיזם טכנולוגי חדש השנה?

אני חושב שמה שהשתנה בשנים האחרונות זה שכל נושאי ה: Design,UI, UX וגם להיות ראשון או שני בשוק. הנושאים האלו הופכים להיות יותר ויותר משמעותיים כי חסמי הכניסה נהיים יותר ויותר נמוכים.

זה נכון שישראלים נמשכים מאוד לתחומים כמו chip design, security כי שם רף הכניסה הוא מאוד גבוה. היום האינטרנט עובר מהפיכה שהיא לכאורה נגד השוק הישראלי ובה העיצוב הוא הרבה יותר משמעותי והחוויית משתמש היא הרבה יותר משמעותית. הרעיון הזה של 2 מתכנתים שמקימים יחד חברה הוא הרבה יותר קשה. היום הם צריכים לקחת איתם למסע אנשים אחרים שהם לאו דווקא טכנולוגיים.

בעבר ישראלים היו בונים חברות שמייצרות טכנולוגיה שנמצאת מאחורי הקלעים ופחות באות במגע עם משתמשי הקצה. והיום אני חושב שיש הזדמנות כן לעשות את זה כי חסמי הכניסה מאוד נמוכים קל יחסית להתחיל, לנסות משהו ולראות מה קורה איתו. זה יתרון עצום ביחס לשוק שצריך לגייס בו סכום משמעותי של כסף כדי להתחיל.

תל אביב היום בעיני היא אחד האיזורים הטכנולוגיים הכי פוריים בעולם. יש בהחלט הזדמנות להתחיל חברה טכנולוגית בישראל.

מה אנשים צעירים שמתחילים היום את קריירה בהיי-טק יכולים לעשות כדי לבנות לעצמם קריירה מוצלחת?

יש בעיה אצל מפתחים בארץ, אנחנו מכורים למייקרוסופט ולטכנולוגיות ישנות ולא רלבנטיות. אנחנו ב 5Min בנינו את המוצר ב Net. כי ידענו שיש מחסור עצום במתכנתי PHP בארץ. היה לנו הרבה יותר קל לגייס מתכנתים לאורך שנות הצמיחה שלנו. בדיעבד גילינו שבחירת הטכנולוגיה הייתה נכונה אבל בחרנו בה לא מהסיבות הנכונות.

להיות מתכנת זה כנראה המקצוע הכי טוב בעולם כיום. בתוך המהפיכה הכי גדולה שקרתה בעולם ב100 שנים האחרונות, זה המקצוע הכי מבוקש עם תעשיה מאוד חזקה בארץ ולכן אפשר להירדם. כדאי לקחת סיכונים בהתחלה וללכת ללמוד טכנולוגיות חדשות ולא להישאר רק ב Comfort Zone שלך בתור מתכנת.

המלכוד עבור המתכנתים בארץ נובע מזה שאתה יכול להיות מתכנת ממוצע ולמצוא עבודה ב 5-10 השנים הראשונות. השוק לא יכריח אותך להיות תותח. השוק עדין יתגמל אותך עד שפתאום תגיע לגיל 30 וקצת ואז תמצא את עצמך במצב שתבין שהטכנולוגיה שעבדת איתה היא מיושנת.

אני חושב שאנשים צעירים צריכים לקחת הזדמנויות לעשות תפקידים מעניינים עם טכנולוגיות חדשות ורלבנטיות כמו תחום הוידאו שיהיה קיים עוד המון שנים קדימה, אנדרויד, אייפון. תחומים שכדאי להיות בהם, כדאי אפילו לעשות ויתורים במונחים של תנאי שכר כדי לקבל את הנסיון הכל כך חשוב הזה ולהזיז את עצמך למקומות שמשנים משהו.

בגלל זה חשוב לא להתפתות למשכורות הגבוהות הללו שמוצאות למתכנתים בעיקר בתחילת דרכם. כי הסכנה היא שהם ימצאו את עצמם מתכנתים בינוניים בתחום לא רלבנטי בעוד 10 שנים.

מה צריך לעשות מי שהתחיל את הקריירה שלו בתפקידים טכנולוגיים - כדי להיות מסוגל בעתיד לפתוח סטארטטפ מוצלח בעצמו?

איש מוצר שיודע לתכנת זה נכס מדהים. זה שם אותך בהחלט בפוזיצייה של מישהו שיכול להקים חברות. מתכנת שיכול להעביר את עצמו לתפקיד של מנהל מוצר ובכך להיחשף לניהול פרוייקטים, לקוחות, עבודה עם מתכנתים - זה הנסיון האולטימטיבי והרבה יותר טוב מללמוד מנהל עסקים.

איפה לומדים היום באוניברסיטה SEO, SEM, Social Media? אלו דברים שרק מתוך עשייה ונסיון בחברות Consumer ניתן לרכוש. האוניברסיטה נמצאת בפיגור ולא מספקת את הכלים הדרושים בשביל להיות יזם או מנהל בתחום האינטרנט. האוניברסיטה טובה בעיקר בלהכשיר מתכנתים.

הסיפור שמאחורי הראיון

ברור שרק בן אדם עם יכולות מיוחדות יוכל להצליח למכור חברה ב65 מליון דולר ללא כל נסיון קודם בתחום. ידעתי שהראיון עם רן יהיה מרתק, בעיקר בגלל הרקע יוצא הדופן שלו, האישיות שלו ומתוקף תפקידו כסגן נשיא בכיר ב AOL שבהחלט מעניק לו ראיה יחודית ומעניינת על תחום ההיי-טק בכלל ועל התהליכים והמגמות שעוברת תעשיית המדיה והפרסום הדיגיטלית בפרט.

על מנת לגרום לראיון הזה לקרות הייתי צריך להתגבר על כמה מכשולים קטנים...

1. לא הייתה לי היכרות אישית עם רן.
2. רן בחור די עסוק מתוקף תפקידו כסגן נשיא בכיר (מנהל חטיבת הוידאו) ב AOL
3. הבלוג שאתם קוראים כרגע עדין לא מוכר כל כך בקרב הייטקיסטים בארה"ב.

לבסוף עזרתי אומץ ושלחתי לרן מייל עם בקשה להתראיין עבור הבלוג, להפתעתי ולשמחתי הוא הסכים מייד. קבענו מועד לראיון לכ4 שבועות קדימה כי לא הייתה לו משבצת אחת פנויה בלו"ז לפני כן. התכוננתי וחיכיתי למועד הראיון ואכן קיימנו אותו בהצלחה - הבעיה היחידה היא שההקלטה של הראיון לא נשמרה על ה Mac שלי ואיבדתי את כל הראיון...

היה לי ברור שאני לא אוכל לשחזר את הראיון ללא ההקלטה ובשיא הבושה והתסכול שלחתי לרן מייל שאומר משהו בסגנון: "אני מודה לך שהסכמת לפנות את הלו"ז העמוס שלך לטובת הראיון, אני מתנצל אבל הראיון נמחק.. אז כרגע אני לא יכול לפרסם ראיון אלא אם נקבע מועד נוסף...".

זה בהחלט לא מובן מאליו שרן הסכים לשתף איתי פעולה מלכתחילה ועוד יותר לא מובן מאליו שלאחר הפשלה שלי הוא הסכים מייד לקבוע מועד לראיון נוסף (לקח, אם אתם מקליטים משהו, תמיד תשתמשו בשני מכשירי הקלטה לפחות). אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו להודות לרן על הנכונות והנדיבות להתראיין כאן בבלוג, היה לי תענוג לשוחח עימו ומקווה שגם לכם.

כנסו לקישור הבא כדי לראות את המשרות הפתוחות ב AOL ישראל. 

כמו תמיד, אני אשמח לקבל מכם פידבקים, רעיונות ותגובות לפוסט. אני אנסה לענות על כל שאלה שיש לכם ובכלל תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.