יום שבת, 8 בדצמבר 2012

ארדואינו - עולם חדש של אפשרויות

לפני כמה ימים הגיע אלי סוף סוף הפתק המיוחל מדואר ישראל על כך שהגיעה החבילה שהזמנתי מארה"ב לפני כשלושה שבועות.

עברו לא מעט שנים מאז הפעם האחרונה שחיכיתי למשהו בדואר. אין היום הרבה מקרים שבהם צריך לחכות יותר מכמה דקות למשהו שיגיע... סרטים, מוסיקה, ספרים - כל אלו ניתנים לקניה ושימוש מיידי בלחיצת כפתור.

ובכל זאת, אני חושב שאין דבר וירטואלי שניתן להורדה ברשת שיכול לספק את אותה התרגשות וציפייה כמו זה שהתקבל מחבילה שהגיעה הרגע מחו"ל בדואר. אז מה היה בחבילה המיוחדת הזאת אתם בטח כבר סקרנים לדעת...

כפי שהתמונה מרמזת, הדבר שהגיע אלי בדואר הוא למעשה מעין ערכה אלקטרונית שמכילה בתוכה ארדואינו, או בשמו הלועזי והמוכר יותר, Arduino. כן כן, אני יודע שרובכם שומעים את השם המוזר הזה בפעם הראשונה אבל כדאי שתתחילו להכיר אותו טוב כי הדבר הזה עומד להיות אחראי למהפיכה הבאה בעולם הטכנולוגי.

מה זה ארדואינו?

אם אתם חובבי טכנולוגיה יש לכם הזדמנות, סוף סוף בפעם הראשונה, לחוות את החוויה של בניית מוצר אלקטרוני מא' עד ת' בעצמכם. כמובן שאתם תיעזרו בחוברות וסרטוני הדרכה שיש ברשת אבל מה שחשוב הוא שיש לכם אתם האפשרות והיכולת לבנות מוצרים במו ידכם. מוצרים שפעם רק חברות ענק יכלו לחשוב עליהם ולפתח, נמצאים עכשיו בהישג יד של כל ילד סקרן בן 14 עם רצון ללמוד.

ארדואינו הוא רכיב אלקטרוני שניתן לתכנות ובאמצעותו כל אחד (ללא כל נסיון קודם) יכול לגלות בדרך קלה ומרתקת את עולם האלקטרוניקה. זהו פרוייקט open source שמאפשר לכל מי שבונה פרוייקט, לשתף ולהסביר איך הוא עשה את זה צעד-צעד. יש ברשת דוגמאות רבות לפרוייקטים שאנשים חובבנים לחלוטין, ללא כל תואר טכנולוגי אבל עם המון אהבה וסקרנות לתחום - הצליחו לבנות באמצעות ארדואינו בכוחות עצמם: 


זהו מסוק ארבע מנועי - מופעל באמצעות ארדואינו שנמצא במרכז המסוק ושולט בארבעת המנועים לפי החיווי שמגיע מרכיב אלקטרוני שנקרא accelerometer (זהו רכיב שקיים גם באייפון ומאפשר לו לזהות כשהוא במצב מוטה). כך שכאשר המסוק נוטה טיפה לצד מסויים, ארדואינו מייד דואג לאזן אותו באמצעות שליטה במנוע המתאים. כמו כן המסוק נשלט מרחוק ע"י אייפון באמצעות רכיב wifi שמחובר לארדואינו וכך ניתן לשלוח לו פקודות מרחוק.

-----------------------------

הוידאו המדהים הבא שייך לחברה שלקחה את ארדואינו צעד אחד קדימה. היא בנתה באמצעותו סדרה של מוצרים לבית חכם. ארדואינו יכול להתחבר לגלאי אור (לתת חיווי מתי השמש זורחת למשל), גלאי טמפרטורה, GPS (לקבלת מיקום), רכיב wifi (כך שניתן לתקשר מרחוק עם המכשיר). כל הדברים שאתם תראו בוידאו הבא ניתנים להרכבה עצמית בעלות זניחה של כ 25$:



יש שפע של דוגמאות נוספות ברשת לשימושים מגניבים לגמרי שאנשים עשו עם ארדואינו. אז עכשיו לאחר שראיתם כמה דוגמאות אני רוצה לעשות קצת סדר בבלאגן ולהסביר שוב...

מה זה ארדואינו (חלק II)?

ארדואינו הוא רכיב אלטרוני שניתן לתכנות - כלומר, ניתן לחבר כל מחשב לארדואינו באמצעות חיבור USB, לכתוב תוכנה על המחשב (למשל שמדליקה ומכבה נורות LED לפי שינוי טמפרטורה בחדר) ולטעון אותה במהירות לארדואינו (שפת התוכנה דומה לשפת C וגם אם אתם לא יודעים C או תכנות בכלל, יהיה לכם קל להבין במהירות איך להשתמש בה).

ארדואינו יכול להתחבר לרכיבים אלקטרוניים אחרים כמו למשל: נורות LED, גלאי אור, גלאי טמפרטורה, GPS, חיבור wifi (לשליטה מרחוק) וגם למכשירים אלקטרונים שנמצאים בכל בית כמו: קומקום, מכונת קפה, דוד חשמלי, תריסים חשמליים, מנעול דלת אלקטרוני. ומכאן השמיים הם הגבול.

למה אני חושב שארדואינו הולך לעשות מהפיכה בעולם לפחות כמו זו שעשה האייפון?

כאשר יצא האייפון לעולם לראשונה הוא בסה"כ היה אוסף של רכיבי חומרה (מצלמה, GPS, רמקול, wifi, מסך באיכות מעולה) שקובצו לראשונה במכשיר אלקטרוני אחד. אפילו סטיב ג'ובס בעצמו לא יכל לחזות את היצירתיות הרבה והשימושים הרבים שניתן לעשות כאשר יחברו בין כל הרכיבים האלו יחד.

תחשבו על Waze, Instagram, Shazam - אף אחד מאלו לא יכל להיווצר על מכשיר שיש לו GPS בלבד ללא חיבור לאינטרנט, או על מכשיר עם מצלמה בלבד או רמקול בלבד ללא חיבור לרשת. האייפון חיבר לראשונה מספר רכיבי חומרה "מעניינים" יחד. ורק כתוצאה מכך אנשים וחברות התחילו לגלות כל מיני דרכים יצירתיות לעשות שימושים מעניינים (ורווחיים) באמצעות המכשיר.


הנה הארדואינו שאני קניתי, מחובר ללוח אלקטרוני (אדום) ולמחשב
הנה הארדואינו שאני קניתי, מחובר ללוח אלקטרוני (אדום) ולמחשב
הארדואינו הוא האבולצייה שבאה אחרי האייפון אבל בצורה טובה יותר. יש חופש רב יותר ומגוון רכיבים גדול יותר לעבוד איתו והיופי הוא שכל אחד יכול.

ניתן לקנות ערכה אלקטרונית (כמו זו שאני קניתי) שבה מגיע ארדואינו יחד עם לוח אלקטרוני ורכיבים כמו: גלאי אור, גלאי טמפרטורה, גלאי קול ודברים מגניבים נוספים. כמו כן יש חוברת הדרכה ואין ספור מדריכים נוספים וסרטי וידאו ברשת עם הסברים מפורטים.

אם מסתכלים על המהפיכה הטכנולוגית שהעולם עובר כבר מאמצע שנות ה80 יש דפוס שתמיד חוזר על עצמו והוא:

טכנולוגיה שהייתה שייכת לממשלות ולאנשים בעלי ממון רב הופכת עם הזמן להיות זמינה לכולם.

זה התחיל עם המחשב האישי שבשנות ה70 עלה כמה מאות אלפי דולרים (מליונים במונחים של היום) ועם הזמן נהפך להיות מוצר בכל בית. GPS היה מכשיר יקר שאנשים רגילים כלל לא חשבו עליו כאופצייה ריאלית לקניה וגם הוא הפך להיות זמין לכולם. היום אפשר לקנות מכשיר אנדרויד עם GPS בפחות מ100$, פעם זה לא היה נתפס.

היום אנחנו עוברים מהפיכה נוספת, כל מה שקשור לשימושים שניתן לעשות עם הארדואינו. מוצרים כמו אלו שקיימית ב"בתים חכמים" שהיו רחוקים מאוד מהציבור הרחב - עכשיו הולכים והופכים להיות מוצרים יומיומיים.

מה זה אומר מבחינתכם?

דבר ראשון, כדאי לכם להיות חלק מהמהפיכה הזאת!!

א' כי זה כיף ללמוד ולבנות דברים מגניבים בעצמיכם. ב' כי סוף סוף לא צריך להיות מהנדס אלקטרוניקה בשביל לבנות מוצרים טכנולוגיים. ג' כי עומדות להיות הזדמנויות עסקיות רבות בתחום הזה. ארדואינו למעשה הוריד דרמטית את רף הכניסה לענף המוצרים האלקטרוניים, ניתן לעשות אינספור שימושים עם הכלים שארדואינו נותן, חלקם יכולים ממש להפוך למוצרים מסחריים ולבניית חברות מצליחות. 

לפי דעתי זה מגניב יותר מבניית אפליקציות לאייפון או לאנדרויד כי ארדואינו מתחבר לדברים פיזיים בעולם האמיתי:
  • כלב שארדואינו מחובר לקולב שלו וכך אם הכלב בורח מהחצר נשלח SMS לבעליו.
  • ארדואינו שמחובר לעציץ ומודד את כמות השמש עם גלאי אור וכמות המים עם גלאי נוסף ושולח ציוצים לטוויטר כמו "אני חייב מים, למה לא משקים אותי?".
  • ארדואינו שמחובר לתריסים חשמליים וכאשר הוא מזהה שנכנס אור של בוקר לבית הוא מרים את התריסים ובערב שנהיה חשוך הוא מוריד אותם.
  • דלת שנפתחת ונסגרת באמצעות בריח אלקטרוני שמחובר לארדואינו.
ארדואינו מאפשר להוסיף "שכל" לכל הדברים האלו. הוא הפך את הרעיון של בניית מוצרים אלקטרונים חכמים למשחק כיפי ופשוט. תוסיפו לכך את העובדה שכל אדם נושא עימו מכשיר נייד עם חיבור לאינטרנט, כלומר ניתן לשלוט מרחוק כמעט בכל דבר, ועכשיו תבינו למה אני חושב שהשמיים הם הגבול.

לאן ממשיכים מכאן?

אם אתם רוצים לקבל עוד מידע יש הרצאה מעולה של TED




כמו כן באתר הרשמי של ארדואינו יש רשימת פרוייקטים שניתן לעשות, מסודרת לפי רמות קושי.

איפה ניתן לרכוש ארדואינו?

אני קניתי את הערכה שלי דרך אתר אמריקאי שנקרא sparkfun.com, הנה הקישור לערכה עצמה. המשלוח עלה לי עוד 20$ כך שסה"כ שילמתי 120$ וקיבלתי את החבילה לאחר כשבועיים וחצי ללא כל תקלות. ניתן כמובן לקנות ערכות ארדואינו גם בארץ, חיפוש פשוט בגוגל יוביל אתכם לחנויות שמוכרות אותו. יש לי חבר שקנה מדאן אלקטרוניקה וממה שהבנתי לא היו תקלות.

אני אשמח לשמוע מכם בתגובות אם קניתם או חושבים לקנות ארדואינו. זהו תחום שכרגע לא כל כך מפותח בארץ ואני חושב שאם יהיו מספיק אנשים יהיה אפשר לקדם את הנושא הזה ולבנות דברים מעניינים יחד.