יום חמישי, 25 במאי 2017

אתם רוצים להצטרף לסטארטאפ אבל לא בטוחים שהם יסכימו לדרישות שלכם, מה לעשות??



לפעמים נתקלת בדרכנו הזדמנות להצטרף לחברה או מיזם שהיינו מאוד רוצים שההזדמנות להצטרף תתממש אבל אנחנו לא בטוחים שהם יסכימו לדרישות שלנו.

אחרי שקיבלתי כמה וכמה פניות בנושא הזה הבנתי שהוא מספיק חשוב בשביל לכתוב פוסט שנוגע ספציפית בסוגיה הזו.


חלק א: עבודה פנימית

בעברית המילה היא ״פיצוי״ אבל אני יותר אוהב להשתמש במונח compensation אשר מתאר את סך כל התגמולים שתקבלו מהחברה, לרבות: שכר, אופציות, הפרשות סוציאליות, ימי חופש וכו׳ וכו׳.

בנוגע ל compensation שלכם, אני חושב שבתור צעד ראשון אתם צריכים לחשוב מהם התנאים שאיתם תרגישו מסופקים בעבודה. שימו לב, לא אמרתי ״התנאים שאיתם תוכלו להתקיים״ אלא התנאים שתרגישו שמשקפים בצורה נכונה את הערך שלכם. 

אני אומר את זה כי אני יודע שיש לכם התלהבות להצטרף למיזם או לחברה המדוברת וזה דבר מדהים, אבל יכול להיות שאחרי כמה חודשים (או שנים) ההתלהבות תרד, העבודה עדין תהיה לכם חשובה ומאתגרת אבל אתם תסתכלו על השכר החודשי שלכם ותרגישו שאתם רוצים להחליף עבודה כי לא מעריכים אתכם כמו שחברות אחרות יכולות. 

אז אני ממליץ לכם לחשוב על הנושא, להתייעץ עם קולגות בתעשיה לדרוש את מה שאתם חושבים שמגיע לכם :)

אני חושב שבנוגע לשכר החודשי, מקום טוב להתחיל ממנו הוא טבלאות שכר אשר מפורסמות אחת לשנה באינטרנט, כמו הטבלה הזו למשל.

בנוגע לאופציות אני ממליץ לכם לקרוא את הפוסט שכתבתי בנושא אופציות בחברות סטארטאפ.

חלק ב: עליכם לתקשר את התנאים לחברה החדשה


יופי, עכשיו לאחר שחישבתם בהצלחה את ה compensation שאתם מרגישים מסופקים איתו אנחנו עוברים לשלב הבא שהוא ההתמקחות מול החברה החדשה.

חשוב להתחיל מזה שהיכולת שלכם לקבל יותר מהחברה החדשה, הן מבחינת שכר והן מבחינת אופציות - תלויה בעד כמה החברה רוצה אתכם אצלה או במילים אחרות כמה leverage יש לכם במשא ומתן. 

הרי אתם יכולים לשים אולטימטום (בצורה נחמדה כמובן) כמו ״אני מצטער אבל אני לא יכול לרדת בשכר שדרשתי, אז אם אין לכם אפשרות בשלב הזה, זה בסדר, ניפרד כידידים ואולי נדבר שוב בהמשך״. אחרי משפט כזה או שהם יתגמשו ויתנו לך מה שביקשת או שלא. 

אני לא ממליץ לכם לשים אולטימטום בצורה כזו מפורשת אבל גם בלי להגיד את זה ישירות אתם יכולים להגיד את הדרישות שלכם בצורה שתגרום להם להבין שאתם לא מתכוונים להתפשר עליהם.

האם הם יסכימו או לא? זה תלוי ב leverage שלכם, כלומר עד כמה אתם יכולים לדרוש את אותם דרישות לפני שהם יגידו שמבחינתם אתם יכולים ללכת והם ימצאו מישהו אחר שיעשה את העבודה. האם יהיה להם קל למצוא מישהו שעושה עבודה כמוכם במחיר הנמוך מזה שדרשתם? אם כן, האם אתם עדין חושבים שהדרישות שלכם מוצדקות? אם לא, האם הסברתם בצורה ברורה את הייחודיות שלכם והערך שאתם יודעים לתרום לחברה?

בהקשר הזה אני ממליץ לקרוא את הפוסט שכתבתי בנושא ציפיות שכר ואיך עושים את זה נכון?

כמו תמיד אני אשמח לענות לשאלות בתגובות של הפוסט או במייל שלי שמופיע בראש העמוד. ואני מאחל לכם המון בהצלחה!!