יום חמישי, 13 באפריל 2017

איך לבחור מוסד לימוד לתואר מדעי המחשב?

הפוסט הזה נכתב בעקבות אינספור מיילים שנשלחים אלי עם שאלה בסגנון של: ״אני חושב להירשם למוסד לימוד X, האם אתה ממליץ עליו? האם בתעשיה יסתכלו בצורה יפה על התואר שלי? האם כדאי לי ללמוד במוסד לימוד Y במקום?״.

המטרה שלי בפוסט הזה היא לעשות קצת סדר ולכתוב במקום אחד את כל הידע והנסיון שיש לי בנושא של בחירת מוסד לימוד. 

לפני שצוללים לרשימות אני מזמין אתכם לקרוא כתבה מעניינת ורלבנטית מאתר The Marker.  


הכתבה עוסקת בין היתר בקשר בין גובה המשכורת לאחר התואר לבין מקצוע הלימוד והתגלה כי:

״הממצא המעניין ביותר במחקר הוא שהחשיבות של בחירת מקצוע הלימוד גבוהה בהרבה מהחשיבות של המוסד שבו לומדים. הבחירה בין אוניברסיטה למכללה משפיעה הרבה פחות על השכר בהמשך החיים מאשר המקצוע הנלמד. 

הממצא הזה בולט במיוחד בנוגע למקצוע מדעי המחשב, שניתן ללמוד אותו גם במכללות... כך, יש חוגים למדעי המחשב בחלק מהמכללות שהשכר הממוצע של בוגריהם הוא 21 אלף שקל בחודש, וזה אף שסף הקבלה אליהם נמוך — ציון פסיכומטרי של 550 בלבד.״ 

מכאן אנחנו לומדים שעצם הבחירה בלימוד במדעי המחשב היא הצעד המשמעותי והחשוב לקריירה שלכם, בחירת מוסד הלימוד זו כבר בחירה שההשפעה שלה היא אמנם חשובה אבל משנית. 

כלומר גם אם אתם לא עומדים בדרישות הסף לאוניברסיטאות, יש לכם עוד הרבה אפשרויות ומסלולים לבניית קריירה מוצלחת ואין ספק כי תואר במדעי המחשב זו אחת הדרכים הטובות והיעילות ביותר להיכנס לתעשיה.

למה בעצם יש הבדלים בין מוסדות הלימוד ואיך ההבדלים מתבטאים במהלך הלימודים ואחריהם?


תנסו לחשוב על קבוצות ספורט, מסעדות או אפילו חברות תעופה. בכל מקום שבו יש מספר גופים שמציעים לתת את אותו שירות או מוצר (במקרה שלנו תואר במדעי המחשב), בהכרח יהיו הבדלים באופן הגשת השירות, האיכות שלו והמוניטין שלו בעולם שבחוץ.

מוסד לימוד איכותי מצליח לבצע את הנושאים הבאים בצורה מעולה:

1. מצליח למשוך אליו את המרצים והחוקרים הטובים ביותר. 

2. מצליח למשוך אליו את הסטודנטים האיכותיים ביותר (יכולות חשיבה גבוהות + מוטיבציה ומשמעת).

3. מגדיר תוכנית לימוד אשר מקנה כלים לסטודנטים להשתלב בצורה מעולה בתעשיה. 

4. מעמיד רף גבוה בתרגילי הבית ובמבחנים. רף אשר מכריח את הסטודנטים להביא את עצמם לרמה הגבוהה ביותר בכדי לקבל ציון סביר בקורס. 

5. מוסד לימוד שמחובר לתעשיה ומצליח ליזום תוכניות ושיתופי פעולה אשר מחברים את הסטודנטים עוד בזמן הלימודים לעולם שבחוץ.

מייד תראו את החלוקה של מוסדות הלימוד - החלוקה נעשתה על פי דעתי האישית בלבד והנסיון שלי לאחר 10 שנים בתעשיה בהם לקחתי חלק בתהליכי גיוס והכשרה של עובדים בחברות רבות.

השורה הראשונה (אין חשיבות לסדר)


1. אונ׳ תל אביב

2. הטכניון 

3. האונ׳ העברית

4. בן גוריון

5. בינתחומי הרצליה

השורה השניה (אין חשיבות לסדר)

אלו מוסדות לימוד בעלי מוניטין מעט פחות טוב מאלו של השורה הראשונה, אבל עדין בתעשיה מעריכים את בוגריהן ורובם משתלבים בתעשיה בצורה יפה מאוד.

1. האונ׳ הפתוחה

2. אונ׳ בר אילן

3. אונ׳ חיפה

4. המכללה האקדמית ת״א יפו

השורה השלישית

כל שאר מוסדות הלימוד, לרבות: אונ׳ אריאל, HIT, מכון לב י-ם, רופין, סמי שמעון, וכו׳ וכו׳.

אני ממליץ לכם לקרוא כתבה מאתר The Marker שהיא סופר רלבנטית לנושא: הסוד הגלוי של ההיי-טק הישראלי – והסיוט הגדול של בוגרי המכללות.

ואת כתבת ההמשך: זעם במכללות: "הסטודנטים שלנו מחוזרים על ידי חברות ההיי-טק"

דוגמאות

אם ניקח לדוגמה את אונ׳ תל אביב ונבחן לפי הקריטריונים שציינתי נגלה כי המוסד הצליח למשוך אליו פרופסורים ודוקטורים מהמצטיינים ביותר שיש בארץ. כמו כן הוא מצליח למשוך אליו סטודנטים באיכות סופר גבוהה (לדעתי דרוש פסיכומטרי מעל 710 בכדי להתקבל). בקריטריון (3) הייתי נותן לאונ׳ תל אביב ציון 70, תכנית הלימודים מוכוונת אקדמיה הרבה יותר מאשר מוכוונת תעשיה. 

לצערי בתור בוגר של האונ׳, יש מכללות שעושות עבודה טובה בהרבה בסעיף (3). בנוגע לסעיף (4) אונ׳ תל אביב עושה את העבודה לגמרי, הרף הוא סופר גבוה. הסטודנטים כמובן שונאים את האונ׳ על כך במהלך הלימודים אבל באופן אבסורדי זו בדיוק הסיבה שבתעשיה מעריכים את התואר שלהם ביחס למוסדות רבים אחרים. בנוגע לסעיף (5) גם הייתי נותן ציון 70. 

ניתן לראות שאונ׳ תל אביב, למרות שהיא בשורה הראשונה, לא מקבלת ציון 100 בכל אחד מהקריטריונים אבל עדין בשכלול הכללי היא נמצאת בשורה הראשונה. 

אם ניקח את הבינתחומי, מוסד לימוד מעולה אשר למדתי להכיר מקרוב במהלך תואר שני שעשיתי שם. נראה שהוא מקבל ציון 100 בקריטריונים (1), (3) ו (5) אבל ציון 75-80 בקריטריונים (2) ו (4) - עדין הוא ממוקם מאוד גבוה כי יש חשיבות רבה לחיבור לתעשיה, איכות המרצים ובחירת חומר לימוד רלבנטי. 

מנגד אם ניקח לדוגמה את HIT (מכון טכנולוגי בחולון) או אונ׳ אריאל, נראה שב(1) הציון שלהם הוא 70, בסעיף (2) הייתי נותן להם 60, בסעיף (3) ציון 80, בסעיף (4) ציון 60 ובסעיף (5) ציון 70. 

כמו כן ברור שנוצר כאן אפקט כדור שלג, הסטודנטים האיכותיים ביותר בכל שנה ירצו ללמוד במוסדות הלימוד הטובים ביותר, ובכך בסיום הלימודים הם ישתלבו בתעשיה בצורה הטובה ביותר ורק יחזקו את המוניטין של מוסד הלימוד בתור כזה שהבוגרים שלו עושים חיל בתעשיה. 

למוסד לימוד עם מוניטין בינוני יהיה מאוד קשה לצאת מהלופ הזה ולהצליח לבנות לעצמו מוניטין ולגרום לסטודנטים להעדיף לבוא אליו ולא למוסדות המוכרים והאיכותיים. נציין את הבינתחומי הרצליה (הבנתם כבר שאני משוחד בנוגע אליו) אשר הצליח בצורה מרשימה לעשות את המהלך שנראה בלתי אפשרי ולמצב את עצמו כאחד ממוסדות הלימוד המובילים למדעי המחשב בארץ.

מה חשוב לקחת בחשבון?


הגורם הקובע ביותר בנוגע לקריירה שלכם הוא אתם, לא מוסד הלימוד. כלומר, ללא קשר למוסד הלימוד שבו בחרתם, אם תשקיעו בלימודים ותלמדו ותתרגלו הרבה מעבר למה שנדרש תוכלו להגיע לרמה גבוהה ולהשתלב בצורה יפה בתעשיה. לדעתי בשנה הראשונה ללימודים צריך לתרגל לפחות 20 שעות בשבוע מעבר לשעות הלימודים. 

אני רוצה להדגיש, ההשקעה שלכם והמשמעת שלכם הם הפרמטרים המשמעותיים ביותר שיקבעו את עתידכם בעולם ההיי-טק ולאו דווקא מוסד הלימוד שבו תלמדו.

מעבר לקורסים בתואר אתם יכולים לקחת קורסים מאתרים כמו: Coursera, Udemy, Udacity, Code Academy, Lyda ועוד. כל קורס מקצועי שתיקחו יעשיר את הידע המקצועי שלכם וישפר משמעותית את הסיכויים שלכם להתקבל לעבודה בתחום שבו לקחתם את הקורס. לדוגמה, אם התחום של פיתוח Web מענין אתכם, תיקחו את הקורס הזה למשל.

בפוסט מדעי המחשב - כל מה שאתם צריכים לדעת כתבתי בהרחבה על ההבדל בין אונ׳ למכללות ולמי כדאי ללמוד איפה. אני ממליץ לכם לקרוא את הפוסט הזה אם טרם קראתם כדי לקבל את התמונה הכוללת לגבי בחירת מוסד הלימוד. 

וכמו תמיד אני אשמח לעזור ולענות לשאלות במייל שניתן למצוא בפינה השמאלית למעלה.