יום שבת, 3 בנובמבר 2012

איך מתקבלים לעבודה בהיי-טק? 8 דברים שכדאי לדעת

גם ג'יימס בונד נלחץ מראיון עבודה...
1. קורות חיים - הקו"ח שלכם צריכים להיראות מקצועיים, תהליך הקבלה שלכם לכל חברה מתחיל בקו"ח שמגיעות למנהל כלשהו בחברה שצריך להבין האם בכלל כדאי לזמן אתכם לראיון הראשון.

לצערי אנשים רבים מקלים ראש בכתיבת קו"ח איכותיים וחושבים משהו כמו "זה בכלל לא משנה איך הדף של הקו"ח שלי נראה כל עוד אני מכניס לתוכו את הפרטים המתאימים של נסיוני הלימודי והמקצועי" - זו טעות חמורה.

אני ממליץ שת
כתבו את קו"ח שלכם לפי פורמט סטנדרטי. ניתן למצוא פורמטים לקו"ח ב Google (חפשו "תבנית לקורות חיים"), זה לא כל כך משנה באיזו תבנית תבחרו כל עוד היא מסודרת ומקצועית. כמובן שאם אתם יכולים להיעזר במכרים שיש להם נסיון בתחום אז כדאי. 


הנה כמה דגשים לכתיבת קו"ח:
  • סעיף לימודים – תדגישו את מה שרלבנטי לעבודה שאתם מתראיינים בה. החלק על התיכון שלמדתם בו לא צריך להיות יותר משורה אחת אלא אם כן עשיתם איזו עבודה מחקר במכון ווייצמן כשהייתם בתיכון.

    בחלק שמספר על התואר האקדמי -  ניתן לכתוב על הישגים מרשימים כגון: הנדסת תוכנה - ציון 94 סופי, מבנה נתונים – ציון 90. "עשיתי פרוייקט גמר בשיתוף עם Google בו בניתי מערכת לניהול נסיעות משותפות לאוניברסיטה. הפרוייקט כלל בניית צד שרת ב app engine ובבניית צד לקוח ב html – java-script כולל עבודה מעל My-SQL" – משפט מהסוג הזה יכול להיחשב ממש כמו נסיון מקצועי. אתם מוכיחים שיש לכם נסיון של עבודה אמיתית עם כל הטכנולוגיות השונות האלו.
  • סעיף נסיון מקצועי – שימו לב, כל עבודה שעשיתם בעברכם שלא קשורה לתחום היי-טק לא רלבנטית כאן ואל תכתבו אותה. זה מצחיק לראות כמה אנשים מכניסים לקו"ח את זה שהם מלצרו שנה באיזו מסעדה.. זה לא מעניין ולא רלבנטי. לעומת זאת, אם ניהלתם במשך שנה צוות מכירות כלשהו זה כן מעניין, כי למרות שאין לזה קשר להיי-טק זה מעיד על יכולות מנהיגות שכנראה יש לכם.

2. רושם ראשוני הוא דבר חשוב מאוד, תגיעו לכל ראיון רבע שעה לפני המועד שנקבע כשאתם לבושים היטב, מריחים טוב, ומרגישים רעננים.

3. תהליך קבלה לתפקיד – 95% מחברות היי-טק כוללות בתהליך הקבלה לתפקיד את השלבים הבאים:

  • ראיון עם מנהל ראשון (בדר"כ ראש צוות) – הראיון מורכב בדר"כ מ3 חלקים:
    • חלק I: רקע כללי
      • תיאור החברה (המוצרים שהיא מפתחת, כמה זמן היא קיימת וכו')
      • תיאור הצוות  (בדר"כ המראיין יהיה ראש צוות, הוא יתאר את החלק של הצוות שלו בחברה)
      • תיאור התפקיד אליו אתם מתראיינים – זה חלק חשוב, כדאי שתקשיבו לעומק מה נאמר כאן, כי אם הכל ילך טוב זה מה שאתם תעשו בשנה הקרובה.
    • חלק II: בחינת הרקע האנושי שלכם ( "תספר לי קצת על עצמך..")
    • חלק III: בחינת הרקע המקצועי שלכם (שאלות מקצועיות)
  • ראיון עם מנהל שני (בדר"כ המנהל של המנהל הראשון)
    • הראיון הזה יהיה דומה למבנה של הראיון הראשון רק שהפעם תראיין אתכם אישיות קצת יותר בכירה בחברה.
    • אם הגעתם לשלב הזה, סימן שהמנהל מהראיון הראשון המליץ עליכם ומצא אתכם מתאימים לתפקיד מבחינתו. אלו חדשות נהדרות!! משום שבסופו של דבר, איתו אתם תעבדו ואם הראש צוות אמר למנהל שלו שמבחינתו אתם מתאימים, זה כבר שם אתכם במקום מצויין להתחיל ממנו.
    • שימו לב, במקרים מסויימים בשלב הזה אין שאלות מקצועיות אלא רק שאלות אישיות. בכל מקרה כדאי להגיע מוכנים לכך שיהיו שאלות מקצועיות.
  • ראיון עם משאבי אנוש
    • משאבי אנוש היא המחלקה בחברה שאחראית על הכוח אדם.
    • המטרה של הראיון הזה היא לבחון האם אתם מתאימים לחברה מבחינת יחסי אנוש.
  • הצעת עבודה
    • השלב האחרון בתהליך, בעצם בשלב הזה אתם כבר נמצאתם על ידי כל הגורמים המוסמכים כמתאימים לתפקיד והלחץ עכשיו עובר לחברה, אם אתם לא תחתמו בסוף זה יחשב לכישלון מבחינתם.
    • לא משנה מהי ההצעה, התשובה שלכם צריכה להיות תמיד זהה: "אני רוצה לעיין בהצעה בבית ואני אחזור אליכם עם תשובה במהרה". קשה להיות מרוכזים כשאתם מקבלים חוזה ויושבים מול מנהל. אתם לא רוצים לפספס נק' חשובות בחוזה ומעבר לזה, לקחת את החוזה לעיון בבית מעיד על מקצועיות ואחריות שיש לכם וכל המנהלים יראו את זה בחיוב.
    • אם יהיה ביקוש אני אכתוב פוסט בנושא "סעיפים בחוזה שכדאי לשים אליהם לב"
שימו לב שהסדר לא זהה בכל החברות, יש חברות שהראיון עם משאבי אנוש יהיה הראשון, לעומת זאת יש חברות שמתחילות עם הראיון המקצועי. יש לכך 2 סיבות, הראשונה היא סדר העדיפויות של החברה: יש כאלו שחשוב להן יותר שהעובדים יתאימו לחברה מבחינת יחסי אנוש ורק אם ימצאו מתאימים יזמנו אותם לחלק המקצועי, ולהיפך. הסיבה השניה, שבדר"כ היא הנכונה, היא התשובה לשאלה היכן צוואר הבקבוק בחברה? כלומר, האם המנהלים יותר עסוקים ממשאבי אנוש או להיפך. הרי השלב הראשון מסנן אנשים עבור השלב השני, אז הסדר בשלבים משקף את התשובה לשאלה: מי צריך לפנות זמן למי?

 4. תלמדו קצת על החברה שאתם הולכים להתראיין בה, תספרו למראיין שלכם למה בחרתם ללכת להתראיין דווקא אצלם. הנק' הזו יכולה לתת לכם הרבה נק' זכות בראיון. רוב רובם של המרואיינים לכל תפקיד בהיי-טק לא יודעים דבר על החברה בה הם הולכים להתראיין. לכל חברה יש אתר אינטרנט עם פרטים על המוצרים שאותם היא מוכרת. אם תיכנסו לאתר ותכירו את המוצרים של החברה ואם אפשר גם את הטכנולוגיה שבה מתעסקת החברה. זה כבר ישים אתכם במקום אחר לגמרי מבחינת רמת הרצינות שלכם והמקצועיות שלכם כלפי החברה בכלל והמראיין בפרט. ובלי קשר לכל אלה, אתם הולכים להתראיין בחברה הזו ואולי לעבוד בה, לא מעניין אתכם לדעת קודם כל מה היא עושה?



5. נק' המבט של המראיין: עבורו מטרת הראיון היא להבין את היכולות המקצועיות שלכם היום, את הפוטנציאל שלכם לפתח מיומניות מקצועיות בעתיד ולא פחות חשוב, איך זה יהיה לעבוד יחד איתכם בצוות (היום הוא מראיין אתכם אבל מחר, אם תתקבלו לתפקיד, הוא יבלה איתכם את הפסקות הצהריים שלו).

6. שאלות מקצועיות: יותר חשוב מלענות נכון על השאלות המקצועיות הוא אופן ההתמודדות שלכם עם השאלות והגישה שלכם. בראיון אתם תישאלו שאלות שנוגעות לדברים שלמדתם במהלך התואר או על נושאים שהעדתם על עצמכם שיש לכם רקע בהם.

זה בסדר לא לדעת לענות על כל השאלות, זה לא באמת מה שחשוב למראיין, הוא מודע לכך שהסיטואציה של ראיון היא מלחיצה והוא יודע שגם מועמדים מוכשרים לפעמים יתקשו לפתור את השאלות. מה שיותר חשוב לו לראות הוא הגישה שלכם. גם בתפקיד עצמו אתם תאלצו להתמודד עם שאלות שהתשובה עליהם לא תהיה מיידית, עכשיו ההזדמנות שלו לראות איזה סוג של אנשים אתם.
  • מה לא כדאי לעשות?
    •  להגיד "אני לא יודע איך לפתור את זה"
    • להתייאש ולבקש שאלה אחרת
    • להתעצבן, להילחץ, להיכנס לפאניקה
  • מה כן כדאי לעשות?
    • להירגע, להבין שיקח קצת זמן להגיע לתשובה, ולהתחיל לחשוב. השאלות לא יהיו כאלו שהתשובה עליהם מיידית, כל הרעיון של המראיין הוא לשאול אתכם שאלות שיכריחו אתכם להתאמץ ולעבור תהליך מסויים כדי להגיע לפתרונן. וזה בדיוק מה שמעניין אותו, לראות  איך אתם עוברים את התהליך הזה.
    • לתקשר בקול רם, תסבירו בקול איך אתם חושבים, מה נראה לכם שצריך לעשות, מה חסר לכם לדעת בשביל לפתור. אם תדברו בקול רם המראיין יוכל לתת לכם רמזים נוספים, ויוכל לכוון אתכם ולעזור לכם להגיע לפיתרון.
    • תנסו לתקוף את הבעיה מכמה כיוונים שונים. שאלות קלאסיות של ראיון עבודה הן כאלו שיש כמה דרכים שונות לפתור אותן. אחד הדברים המעניינים עבור המראיין הוא לבדוק עד כמה אתם יצירתיים.
    • מותר להגיד "אני לא זוכר איך...", לדוגמה: "אני לא זוכר איך קוראים לפו' בJava שעושה...", "אני זוכר שיש אלגוריתם במבנה נתונים שמסדר מערך ממויין לעץ בינארי אבל אני לא זוכר איך הוא עובד בדיוק" - המראיין שלכם מבין שאתם לא זוכרים את הכל בע"פ, גם הוא לא זוכר. הרי הוא יודע ואתם יודעים שאפשר תוך שניה ב Google למצוא את הדברים האלו. אז זה בסדר גמור להגיד משהו כמו "אני לא זוכר איך קוראים לפו' בJava שעושה מיון, אבל אני מניח שקוראים לה sort ואני משתמש בה כאן".
    • תשאלו כמה שיותר שאלות, אם משהו לא ברור לכם בשאלה, תשאלו.  

7. שאלות שאתם צריכים לצפות שישאלו אתכם:

א. "תספר לי קצת על עצמך" – תעשו סימולציות בבית לפני, באופן ענייני ספרו בקצרה על מה שעשיתם בשנים האחרונות, איפה אתם היום ותשתדלו שתוכן הדברים יהיה כמה שיותר רלבנטי לתפקיד שאליו אתם מתראיינים.

ב. "תספר לי על משימה\אתגר טכנולוגי מסובך שעבדתם עליו" – המראין רוצה להבין מהן היכולות הטכנולוגיות שלכם. הוא יודע שאין סיכוי שבשעה אחת בראיון אתם תצליחו לעשות תרגיל שמייצג את כל מה שאתם יודעים. לכן בשאלה הזו, הוא נותן לכם צ'אנס להפגין בע"פ את היכולות שלכם ולספר עד כמה אתם מוכשרים מבחינה טכנולוגית. תגיעו מוכנים לשאלה הזו עם תשובה שיודעת לרדת לפרטים (מנהלים אוהבים לרדת לפרטים כאן) ולספר על המשימה הטכנולוגית הכי מורכבת שהתעסקתם איתה עד עכשיו. בכלל אתם חייבים לדעת לתאר באופן ברור ומרשים את הידע הטכנולוגי שצברתם עד עכשיו.

ג. אם אין נסיון, "תספר לי על קורסים מעניינים בתחום התוכנה שעשית בתואר, מה למדת בהם?"

ד. "מה הציפיות שכר שלך?" כתבתי פוסט שלם שמדבר על ציפיות שכר בראיון עבודה.

ה. "איזה תפקיד אתה מחפש לעשות עכשיו?" גם כאן, כתבתי על החשיבות של לדעת עוד לפני תהליך חיפוש העבודה מה התפקיד אותו אתם רוצים לעשות.

ו. "מה התוכניות שלך לגבי המשך הקריירה?" אתם רוצים להיראות כמו אנשים רציניים שיודעים לאן הם הולכים. אתם לא אמורים לדעת איפה תהיו עוד 10 שנים אבל זה בהחלט יועיל לכם לדעת מה התוכניות שלכם ל3 שנים הבאות ואיך העבודה בחברה הזו משתלבת עם התוכניות האלו.


8. אתם תמיד נמצאים בתהליכים עם עוד חברות אחרות... אם אתם בראיון עבודה סימן שאתם מחפשים עבודה ולכן סביר להניח שבמוקדם או במאוחר תתראיינו ביותר מחברה אחת.  מכאן, יהיה נכון להגיד שאתם בתהליכים (לא משנה באיזה שלב) עם חברות נוספות. חשוב שתדגישו למראיינים שלכם, בצורה מכובדת ונעימה כמובן, שכמו שהם מראיינים מועמדים נוספים לתפקיד ואתם לא האופציה היחידה שלהם, כך גם הם, לא האופציה היחידה שלכם, ויש לכם עוד אפשרויות על הפרק.

אז אם לא שאלו אותכם ישירות "האם אתם נמצאים בתהליך עם עוד חברות?" בסוף הראיון כשהמראיין ישאל אתכם אם יש עוד משהו שאתם רוצים לשאול או להגיד לפני שמסיימים, אתם צריכים להגיד "חשוב לי שתדע שאני מאוד נלהב לגבי החברה שלכם והתפקיד שאני מתראיין אליו, אבל אני כרגע בתהליכים עם עוד מקומות ואני מאוד אעריך את זה אם במידה ותהיו מעוניינים להתקדם תוכלו להודיע לי על כך בהקדם".


אני ראיתי את זה קורה מהצד השני, של המראיינים. יש יחס שונה כלפי מועמדים שמעבירים אותם לשלב הבא אבל לא מרגישים שיש לחץ להחליט לגביהם לעומת כאלו שרוצים להעביר אותם שלב אבל יודעים שחייבים לפעול מהר כי הם עלולים לברוח אם לא נפעל מהר.

אם יש לכם עצות נוספות למרואיינים או בכלל למי שנמצא בשלבי חיפוש עבודה אתם מוזמנים לשתף אותם בתגובות. כמו תמיד, אני אשמח לענות בתגובות של הפוסט על כל שאלה שיש לכם ובכלל תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.