יום שבת, 20 בפברואר 2016

הסבה להייטק בגיל 40 או לפני - איך עושים את זה?

הפוסט הזה נוגע באחת השאלות שאני נשאל הכי הרבה על ידי הקוראים של הבלוג והיא: איך אפשר לעשות הסבה להיי טק?

מסתבר שיש מספר רב של אנשים (נשים וגברים כאחד) שלאחר תקופת עבודה מסויימת החליטו שהם רוצים לעשות שינוי כיוון ולנסות להיכנס לעולם ההיי-טק. בדרך כלל מדובר באנשים שתמיד הרגישו שיש להם איזשהו חיבור לעולם הזה אבל מסיבות כאלו ואחרות לא הגיעו לתחום ההיי טק עד היום.



אם גם אתם מעוניינים לבחון את האפשרות של כניסה לעולם ההיי טק ולא יודעים מאיפה מתחילים ומה צריך לעשות, אני אנסה בפוסט הזה לפרט כמה שיותר על הנק׳ שחשוב לדעת, על השאלות שחשוב שתדעו לענות עליהן ועל המסלולים האפשריים שתוכלו לקחת בכדי להצליח להיכנס לעולם ההיי טק למשרה טובה שתואמת את הציפיות שלכם. אז בואו נתחיל: 



מה הם התפקידים האפשריים למי שרוצה לעשות הסבה להיי-טק?

עולם ההיי טק הוא רחב ומגוון ויש אינספור תפקידים שניתן לעשות בתעשיה. בהכללה גסה ניתן לעשות חלוקה ל2 בין תפקידים שהם ״טכניים״ לתפקידים ש״אינם טכניים״.

תפקידים שאינם טכניים

תפקידים שאינם טכניים הם כל אותם תפקידים אשר קיימים בכל חברת היי טק כמעט אבל הם אינם מיוחדים לעולם ההיי טק אלא נדרשים בכל ענפי התעשיה. דוגמאות לתפקידים לא טכניים: יועצת משפטית, מנהל כספים, אנשי מכירות, אנשי שיווק מדיה חברתית, מנהלי כח אדם, מנהלי משרד וכו׳ וכו׳. 

כמו שאתם בטח מנחשים הפוסט הזה לא הולך לדבר על הסבה להיי טק למקצועות שאינם טכניים. אם המקרה שלכם הוא כזה, כלומר אתם עוסקים במקצוע שאינו טכני ורוצים להמשיך לעסוק באותו מקצוע רק בחברת היי טק, אני ממליץ לכם ליצור קשר עם חברות השמה כמו seeV, נישה וכו׳ ולנסות למצוא משרה מתאימה דרכן.

שיווק אונליין

נק׳ קטנה שאולי כדאי להתייחס אליה היא Online Marketing. בישראל יש מגוון רחב של חברות שעוסקות בשיווק אונליין, כלומר ההתמחות שלהן היא בקניית פרסום בעיקר מפייסבוק וגוגל בכמה מליוני דולרים בכל חודש, ודרך הפרסום להביא לתוצאות כל חברה בתחומה (יכול להיות מכירות של מוצר מסויים, מנוי לתכנית מסויימת וגם יש את התחום השנוי במחלוקת של הבאת לקוחות לבתי קזינו אונליין ואתרי הימורים מכל הסוגים).

גם בתחום הזה אין לי נסיון באופן אישי ואני לא חושב שהוא מתאים לכל אחד אך יחד עם זאת יש לו יתרון שחשוב לציין אותו כאן והוא שרוב החברות בתחום הזה מוכנות להעסיק אנשים ללא נסיון קודם, להעביר להם הכשרה בתוך החברה ולמעשה לבנות להם את שנות הנסיון הראשונות בתעשיה (חשוב להגיד, נסיון ספציפי בעולם השיווק אונליין). 

אז לסיכום החלק הזה, מעכשיו ואילך אני הולך לדבר על הסבה להיי טק ספצפית לעולם התוכנה.

תפקידים טכניים

בתעשיה יש כמה תפקידים טכניים מרכזיים והם בעיקר: אנשי QA, מתכנתים, אנשי IT. אני מפרט בפוסט נפרד על מהם התפקידים האפשריים להייטקיסט המתחיל?

הנסיון המקצועי שלי הוא בעולם התוכנה, דהיינו מקצועות התכנות וה QA על כן זהו התחום שעליו אני מרגיש בנוח לדבר ולייעץ מאחר ויש לי נסיון אמיתי ומוחשי בתחום הזה.

אם אתם מעוניינים לעשות הסבה ספציפית למקצוע ה IT, Dev Ops וכו׳ - אני יודע שמכללות כמו ג׳ון ברייס, Ness, האקר-יו וכו׳ מציעות מגוון קורסים שמיועדים להכשיר למקצועות הללו. אני אכתוב בהמשך מהי עמדתי לגבי הקורסים שהמכללות הללו מציעות.

אני כבר בן 40 (או 30 או 25), זה לא מאוחר מדי?

סוגיית הגיל חוזרת על עצמה המון, כמעט כל קורא של הבלוג שכותב לי בנושא הזה מביע דאגה בנוגע לגילו. גם אנשים בני 23 ללא נסיון מודאגים שאולי זה כבר מאוחר מדי עבורם כי הם יכנסו לתעשיה רק בגיל 26 אחרי התואר וללא נסיון (מה שלא נכון כי אפשר לעבוד במהלך התואר אבל זה כבר נושא אחר). 

אז בקשר לסוגיית הגיל חשוב לי לציין שלצערי כן יש סוגייה כזו. זה לא יהיה נכון לומר שמישהו בגיל 40 ללא נסיון יקבל את אותו יחס ממעסיקים פוטנציאליים כמו מישהו בגיל 25 - למרות שבשני המקרים זמן הממוצע של עובד חדש בחברה הוא 3 שנים והסיכוי של כל אחד מהם להיות עובד מוצלח הוא זהה.

עושה רושם שחברות בתעשיה מוכנות פסיכולוגית לקחת סיכון ולהעסיק אנשים צעירים ללא נסיון אבל כאשר מדובר באנשים ״מבוגרים״ יש להם מחסום מסויים (אבל לא בלתי עביר). אני לא יודע להסביר מהן בדיוק הסיבות לכך שזה המצב - אבל זה המצב וחשוב להגיד את זה. 

האם זה אומר שאם אתם בני 40 אז אין לכם סיכוי להיכנס לתעשיה? לא, בהחלט יש לכם סיכוי.

האם זה אומר שתצטרכו לעבוד קשה יותר ולהשקיע יותר? כן, בהחלט.

מאיזה גיל כל העסק מתחיל להיות בעייתי? זה כמובן לא מדע מדוייק אבל תחושת הבטן שלי היא לאחר גיל 35. 

מצד אחד יש את הנושא של הגיל וכמו שאמרנו לחברות יש מחסום פסיכולוגי מסויים בנוגע אליו, ומצד שני כל חברות ההיי טק (100% מהחברות) זקוקות לעוד אנשים מוכשרים בצוותי ה QA והתכנות, התעשיה נמצאת במצב תמידי של מחסור באנשים טכנולוגיים איכותיים. אם תיכנסו לאתר אינטרנט של כל חברת היי טק בישראל (וכנראה בעולם), אתם תראו בעמוד הבית שיש קישור לעמוד הדרושים (בדר״כ מצויין כ career opportunities או משהו דומה). אתם תראו מגוון רחב של תפקידים טכניים שהחברה מעוניינת לאייש. 

הנה כמה דוגמאות:

WIX

Via

אם אתם עדין לא מאמינים לי אני מציע לכם לעצור עכשיו את הקריאה ל2 דק׳, לחשוב על 2-3 חברות היי טק שאתם מכירים, תיכנסו לאתר שלהם ותראו את עמוד המשרות.

אז אם הגענו לכאן אני מניח שאתם מאמינים שבכל חברה יש מחסור של אנשים מוכשרים שיכולים לעשות עבודה מוצלחת. והנקודה הזו היא בדיוק הסיכוי שלכם להיכנס לתעשיה למרות שאין לכם נסיון אבל כן חייבת להיות לכם הכשרה מקצועית והוכחה של היכולות שלכם דרך פרוייקט שעשיתם (נדבר על זה בהמשך). 

עוד נקודה שחשוב לזכור, התעשיה עצמה גם מתבגרת, אם לפני 15-20 שנה לעבוד בהיי-טק היה נחשב נישה או תחום חדש, היום זה דה פקטו הענף הכי חזק במשק הישראלי וכזה שכולם רוצים לעבוד בו. היזמים עצמם של חברות רבות הם בגילאי 40-50, המהנדסים המוכשרים שהיו צעירים לפני 10-15 שנה, היום כבר יותר מבוגרים, ואני מאוד רוצה לקוות שמה שאני כותב עכשיו נכון כי זה לא מגובה בעובדות - בשנים הבאות יהיה נפוץ יותר לראות בחברות היי-טק מהנדסים בגילאי 40-50.

אוקיי, אז ראינו שכל חברה צריכה עובדים מוכשרים ויחד עם זאת (לפעמים) יש לה בעיה פסיכולוגית להעסיק עובדים ללא נסיון בגיל שהוא יחסית מבוגר - אז מה ניתן לעשות?

לעבור הכשרה רצינית ולהגיע לרמה שהיא מספיק טובה בשביל להיות מסוגלים לתרום ערך לחברה. כמובן שבהתחלה אתם גם תציעו את שירותכם בשכר נמוך אבל זה בסדר כי אתם תקבלו נסיון בעל ערך. לאחר שנה, שנתיים כבר תהיו במקום אחר לגמרי ותוכלו להתמקח על תנאים הרבה יותר טובים.

אני יכול להגיד לכם שאחד המאפיינים של תעשיית ההיי טק ביחס לענפים אחרים במשק הוא שאין בלופים, אי אפשר ״לעשות בכאילו״ ולקוות שתהיה חברה שתסכים להעסיק אתכם, או שתיתן לכם לנהל אנשים. מי שבאמת טוב במה שהוא עושה ויודע לייצר ערך אמיתי - באמת יצליח ומי שלא, אז לא. יש אנשים שבשבילם זה יתרון ולאחרים זה חיסרון. אני מקווה שאתם נמצאים בצד הנכון של המשוואה הזו. 

למי יש סיכוי גבוה להצליח לעשות הסבה למקצוע התכנות?


זהו עוד נושא שחשוב לדבר עליו בכדי להיות ריאליים בנוגע לסיכויים שלכם להצליח במהלך, ואני מדבר עכשיו ספציפית על מקצוע התכנות. יש קורלציה גבוהה בין תכנות לבין יכולות חשיבה מתמטיות גבוהות. בדר״כ לאנשים שמתמטיקה וחשיבה כמותית באים להם בקלות - יש סיכוי טוב להיות מתכנתים מוצלחים (אם הם מוכנים להשקיע זמן ומאמץ כמובן). ומנגד, למי שמתקשה עם חשיבה טכנית, לוגית, מתמטית - יכול להיות שיהיה קשה להסתדר עם עולם התכנות. 

חשוב לציין שזה לא מדע מדוייק ותמיד יש יוצאים מן הכלל, אז אני אתן לכם לקחת את הנק׳ הזו בחשבון ולהחליט מה אתם עושים איתה. כפי שתיראו בהמשך, אני ממליץ לכל מי שמעונין אפילו לבדוק אפשרות להסבה לתחום התכנות להתחיל מקורס שזמין בחינם ברשת. הקורס הזה יכול להיות אינדיקציה טובה האם התחום הזה יכול להתאים לכם או לא. 

מהם מסלולי ההכשרה האפשריים?


הגענו לחלק של התכלס, מה צריך לעשות כדי להיכנס לתעשיה? ובכן, התשובה הקצרה היא ללמוד ולתרגל תכנות במשך כמה חודשים, לפחות 10 שעות בכל שבוע כולל תרגולים מעשיים. התשובה היותר ארוכה היא שיש כמה מסלולים לעשות את זה, אני אקח כל מסלול ואדבר על היתרונות והחסרונות שלו.


קורסי תכנות אונליין

בכוונה כתבתי את המסלול הזה ראשון כי לדעתי, ללא קשר למסלול שתבחרו, זו צריכה להיות נקודת ההתחלה שלכם. הרבה אנשים אומרים שהם רוצים לעשות הסבה לעולם התכנות אבל לא ממש מכירים את התחום מבחינה מעשית ולא יודעים לגמרי מה זה אומר בכלל ״לתכנת״.

כיום יש ברשת קורסי תכנות למתחילים שהם פשוט מעולים!! פעם הייתם צריכים לשלם כמה אלפי ש״ח על קורסים כאלו והיום הם זמינים ברשת ורובם בחינם (ואלו שתשלום עולים כמה עשרות דולרים). לאחר שתעשו את הקורס הראשון אתם כבר תדעו תכנות ברמה בסיסית וכמו כן תוכלו להעריך טוב יותר את החיבור שלכם לתחום והאם הוא בשבילכם.

אני ממליץ בחום על שני הקורסים הבאים, הראשון הוא מבוא לתכנות ב Java שהיא למעשה אחת השפות תכנות הפופלריות בעולם וכמו כן לאחר שתדעו את הבסיס שלה יהיה לכם קל לעבור לשפות תכנות אחרות:

הקורס השני הוא קורס פיתוח Web, מכסה את כל מה שצריך לדעת בשביל להיות מתכנת Web. זהו קורס בתשלום (יחסית נמוך, כרגע במבצע) שאני ממליץ עליו בחום כי הוא פשוט מעולה!!

שימו לב שהקורסים הם באנגלית, זהו עוד נושא חשוב שלא דיברתי עליו עד עכשיו. עולם ההיי טק מתנהל באנגלית (גם בישראל). המצגות באנגלית, תחלופת המיילים בתוך החברה היא באנגלית, חומר הלימוד באנגלית וכל העבודות שתעשו יהיו באנגלית. ולכן אם אתם רציניים לגבי הרצון שלכם להיכנס לתחום אתם תהיו חייבים לשלוט באנגלית ברמה סבירה (לא צריך ברמת שפת אם, שליטה בסיסית זה בהחלט מספיק בשביל ההתחלה). 

אם אתם רוצים להתחיל עם קורס בעברית, אני ממליץ לכם לנסות לעשות את הקורס ״תוכנה 1״ של אונ׳ ת״א, הקורס הזה ברובו בשפה עברית, הוא גם ילמד אתם Java וכן את כל עקרונות התכנות שאתם צריכים לדעת בשלב ההתחלה.

אם תעשו את הקורס הזה במלואו (כולל כל תרגילי הבית, זה החלק הכי חשוב), אתם תהיו במצב שאתם יודעים Java ותכנות ברמה מעולה.

לאחר שתעשו את הקורסים הראשונים (מה שתבחרו), תוכלו לבחור האם אתם רוצים להמשיך לעשות קורסים אונליין מתקדמים יותר ולהעמיק את הידע שלכם בתחום או לעבור לאחד המסלולים הבאים שאפרט בהמשך.

אתרים מומלצים נוספים ללימוד תכנות:

Udacity

Coursera

Udemy

Code School

Code Academy

EdX

לסיכום:

יתרונות - חינם או בעלות נמוכה מאוד, מיידי (לא צריך לחכות שקורס יתחיל או משהו כזה), רמה גבוהה של תוכן, איכות הוראה גבוהה, דרך מצויינת וחסרת סיכון ״לטבול במים״ ולהתנסות בתכנות.

חסרונות - אין פידבק ישיר ממדריך או בנאדם אמיתי שנמצא בצד השני. אין מישהו שיכול ״להחזיק לכם את היד״. 

לימודי תואר ראשון במדעי המחשב


לימודי תואר ראשון הם יחסית השקעה רצינית מצד אחד, אך מצד שני אם אתם מאמינים שזהו התחום שאליו אתם רוצים להיכנס ולעבוד בו עוד שנים רבות קדימה - בהחלט יכול להיות שההשקעה הזו שווה את המאמץ. 

אנשים רבים טועים לחשוב שתואר הוא לא אפשרות כי הם יתחילו לעבוד במקרה הטוב רק בעוד 3 שנים וזה ממש הרבה יותר מדי זמן ממה שהם מוכנים לחכות. למעשה אחד היתרונות של התואר במדעי המחשב הוא שניתן ואף מומלץ לעבוד בתעשיה במהלך התואר. יש כמעט בכל חברת היי טק משרות שמיועדות לסטודנטים (ללא נסיון) וזו יכולה להיות דרך מעולה בשבילכם גם להרוויח כסף במהלך התואר, לצבור נסיון בתעשיה ולאחר 3 שנים להחזיק תואר ראשון ביד.

יש כיום תוכניות של לימודי ערב לתואר ראשון, למשל במכללת ת״א יפו או לימודים באונ׳ הפתוחה -  כאמור אתם יכולים לעשות את התואר ולעבוד במקביל ולדעתי זו אפשרות טובה בחלק מהמקרים. 

לסיכום:

יתרונות - השכלה והכשרה הכי מלאה שאפשר לבקש בתור התחלה - תואר במדעי המחשב. לימוד מעמיק של כל היסודות. לא יהיה לכם פער לימוד מול אנשים אחרים שתעבדו איתם. ניתן לעבוד במהלך התואר.

חסרונות - לוקח זמן, לפחות 3 שנים. השקעה די רצינית אם אתם לא בטוחים שהתחום הזה הוא בשבילכם. השקעה של זמן רב בלימוד, יותר מכל מסלול הסבה אחר.

קורסי הסבה להיי טק

יש מגוון קורסי הסבה שזמינים היום לאנשים שרוצים לעשות הסבה לתחום התכנה. ראשית כל מכללות כגון ג׳ון ברייס, Ness, האקר יו וכו׳ מציעות קורסי הסבה. ומעבר לזה מוסדות לימוד כמו הטכניון מציעים גם כן קורסים מטעמם, ראו דוגמה:

קורסי הסבה להיי טק של הטכניון


תוכנית בשם Infinity Labs של מטריקס עם תוכנית הכשרה של חצי שנה ולאחריה דרך מטריקס ניתן לעסוק בתכנות (עם התחייבות כלשהי לחברה). אני לא סגור על כל הפרטים ולא מכיר מקרוב, אבל שמעתי דברים טובים על התוכנית מאנשים שאני סומך עליהם. שווה לבדוק.

תוכנית בשם We Code שפותחה על ידי הבינתחומי עם דמויות מובילות מהתעשיה. גם כאן אני לא יכול להגיד שאני מכיר מקרוב אבל חייב להגיד שהתוכנית נראית ברמה גבוהה ורלבנטית וכן אני סומך על הבינתחומי בתור מוסד לימוד. 

בנוגע לעלויות, חלק מהקורסים שציינתי הם בחינם עם סוג של התחייבות לעבודה בשנתיים שאחרי הקורס או משהו בסגנון. כמובן שאני ממליץ לקרוא בעיון רב את תנאי התשלום וההתחייבות של כל מסלול כדי להבין במה בדיוק מדובר.

מעבר לעלויות (שלפעמים מסובסדות כאמור תמורת התחייבות) יש לקורסים הללו יתרון בכך שהם יכולים לתת את הדחיפה הראשונה הדרושה למי שרוצה לעשות את צעדיו הראשונים בתחום. יש מדריך בכיתה אשר מלווה את התלמידים ועונה להם לשאלות, עוזר להם במקומות שהם נתקעים וכמו כן בודק את תרגילי הבית ונותן משוב.

יתרון נוסף הוא שמטריקס למשל, מתחייבת לעזור לבוגרי המסלול למצוא עבודה לאחר התואר בתפקידי תכנות. דחיפה של חברה כמו מטריקס יכול לעזור מאוד למי שמנסה להשתלב בתעשיה ללא נסיון קודם.

מצד שני הקורסים יכולים לתת את האשליה שעצם זה שנרשמתם לקורס ותקבלו תעודה בסוף - זה מספיק בשביל להיכנס לתעשיה. חשוב שתדעו שהקורס זו רק נק׳ הפתיחה, בכדי להגיע לרמה גבוהה אתם תהיו חייבים לתרגל ולהעמיק בחומר הלימוד. להערכתי מי שרוצה לעשות הסבה רצינית לתחום, צריך לתרגל לפחות 10 שעות בשבוע במשך כמה חודשים טובים, וזאת בכדי להגיע לרמה בסיסית סבירה. אי אפשר לברוח מזה, אתם חייבים להיות מסוגלים ללמוד ולתרגל שעות רבות בכל שבוע, אם לא תעשו זאת אין טעם שתשלו את עצמכם שהקורסים האלו יעזרו לכם למצוא עבודה.

את ההשקעה והתרגול תצטרכו לעשות בכל מקרה, הקורס יכול להוות מסגרת נוחה לאלו מכם שמרגישים שבתוך מסגרת של כיתה עם מורה הם יוכלו להתקדם בצורה טובה יותר. אני ממליץ לכם להתחיל מלעשות קורס אחד של תכנות שזמין ברשת - גם אם אתם בטוחים שזו האפשרות שמתאימה לכם.

אני ממליץ לכם לקרוא פוסט רלבנטי שכתבתי בנושא: האם כדאי לי לעשות תואר במדעי המחשב או ללכת למכללות כמו: ג׳ון ברייס, נס, האקר-יו


לסיכום:

יתרונות - לימוד מול מדריך פרונטלי בכיתה, אפשרות לקבלת משוב וליווי צמוד. רמת לימודים טובה ברוב המקרים.

חסרונות - עלות כספית גבוהה או התחייבות, לחלק מהנרשמים יש אשליה שעצם זה שהם נרשמו ויסיימו את הקורס זה מספיק בשביל להיכנס לתעשיה לתפקיד רציני.


קורסי הסבה להיי טק של משרד הכלכלה במימון המדינה

עוד אפשרות שעומדת בפני אקדמאים שרוצים לעשות הסבה להיי-טק היא לעבור מסלול הכשרה במימון המדינה. יש מספר מרשים של קורסים במימון של משרד הכלכלה המיועדים לאקדמאים שרוצים לעשות הסבה להיי טק.

הקורסים הללו כאמור אינם עולים כסף ככה שאם אתם מעוניינים לעשות את המעבר להיי טק ועומדים בקריטריונים יכול להיות שכדאי לכם לנסות את האפשרות הזאת מאחר ואתם רק יכולים להרוויח משעות הדרכה ותירגול נוספות שיקרבו אתכם למטרה.

אני ממליץ לכם לעבור על רשימת הקורסים של משרד הכלכלה במימון המדינה (חפשו תחת ענף ״מחשבים״).

ניתן ליצור קשר ישירות עם משרד הכלכלה לבירורים נוספים בקישור הזה.

איך מתקבלים לעבודה לאחר שעברתם את אחד ממסלולי ההכשרה?

פרוייקט לדוגמה

בהנחה שעברתם את אחד ממסלולי ההכשרה, אני ממליץ לכם לבנות פרוייקט אישי שיהיה מעין תצוגת תכלית לידע המקצועי שצברתם וליכולות התכנות שלכם. אם לדוגמה עשיתם את קורס התכנות Web שציינתי למעלה, אתם יכולים לפתח אתר אינטרנט קטן שיציג את כל מה שלמדתם לעשות בקורס (וזה הרבה). 

מאחר ואין לכם נסיון, הפרוייקט שתעשו יכול להוות תחליף לנסיון. הרי בסופו של דבר למה מעסיקים כל כך שואלים על נסיון? בגלל שחשוב להם שמי שיכנס לתפקיד יהיו יכולות בסיסיות של הבנת מחשבים ותכנות. התפקיד של החברה הוא לא להעביר הכשרות בסגנון של ג׳ון ברייס, אלא להכשיר במהרה עובדים בתוך החברה לפיתוח המוצר הספציפי שהחברה בונה.

הפרוייקט שתציגו יהיה ההוכחה ליכולות שלכם ולידע המקצועי שלכם, ומעבר לזה הוא יראה שאתם אנשים רציניים שמוכנים להשקיע ונהנים לבנות וליצור דברים בעצמם ומיוזמתם.

קו״ח באנגלית

כפי שכתבתי בתחילת הפוסט, בעולם ההיי טק עובדים באנגלית. קו״ח באנגלית נראות מקצועיות יותר, מותירות רושם ראשוני רב יותר ואחוז החברות שיחזרו אליכם לדעתי יהיה גבוה יותר. מאחר וזה גם ככה מאתגר למי שמחפש עבודה ללא נסיון לקבל זימונים לראיונות - אני מציע לכם לעשות כל מה שאתם יכולים בשביל לעלות את סיכויי הקבלה שלכם וזה אחד הדברים היחסית פשוטים ומניבים תוצאות שאתם יכולים לעשות.

את קורות החיים כותבים על בסיס תבנית (template) מקצועי, יש המון דוגמאות ברשת שאתם יכולים להשתמש בהן, הנה דוגמה אחת.

שימו לב שבגלל שאין לכם נסיון מקצועי, החלק בקו״ח שמפרט על המסלול הסבה שעשיתם והנושאים שלמדתם הוא הכי חשוב!! בתכלס זה הדבר היחיד בקו״ח שלכם שרלבנטי עבור המנהל ששוקל אם לזמן אתכם לראיון או לא. אז תסבירו בפירוט ובצורה ברורה איזה הכשרות עברתם, מה למדתם וכמו כן תספרו על הפרוייקט שבניתם ורצוי מאוד עם לינק לאתר או לאפליקציה שבניתם.

עבודה עם חברות השמה

אני ממליץ לכם בחום ליצור קשר עם חברות השמה כמו למשל: ״נישה״ ו seeV - אלו חברות השמה מעולות שיכולות להציע לכם מגוון רחב של תפקידי תכנות ו QA מתאימים עבורכם. השירות שלהם עבורכם הוא בחינם מאחר והן מקבלות את העמלה מהמעסיק הפוטנציאלי. בעת שתצרו איתן קשר הן יבקשו מכם קו״ח (כבר יש לכם באנגלית נכון?) וכמו כן ישאלו איזה סוג של תפקידים מענין אותכם ובאיזה איזור גאוגרפי?

כנסים ו meetups 

עוד משהו שאתם יכולים לעשות בכדי להיכנס לעניינים הוא ללכת למפגשי Meetups וכנסים. אם אתם לא מכירים את המושג Meetup מדובר במפגשים של אנשים בעלי עניין משותף, בדר״כ מלווה בהרצאה או באיזושהי פעילות. דרך המפגשים האלו תוכלו לבנות קשרים עם אנשים מהתעשיה וכמו כן להתחיל להרגיש שאתם חלק ממנה. 

הנה כמה דוגמאות למפגשים שאתם יכולים ללכת אליהם.

נשים שרוצות לעשות הסבה להיי טק

עבור הנשים שרוצות לעשות הסבה, אני ממליץ לכן בחום ללכת למפגש של קבוצה מדהימה שתפקידה לעודד שילוב של נשים בתעשיית ההיי טק בתפקידי תכנות. הקבוצה הזו עוזרת לנשים בכל הגילאים להכיר את עולם המחשבים והתכנות. הקבוצה נפגשת בכל שבוע, יש מפגש ערב ומפגש במהלך היום.

אתן לא צריכות שום הכנה מוקדמת, פשוט תגיעו, והמדריכות של הקבוצה ישמחו לקבל אתכן לדעתי. הנה הפרטים של הקבוצה: http://www.meetup.com/she-codes-tlv/

לסיכום

אני מקווה שהצלחתי בפוסט הזה לעשות לכם קצת סדר ושעכשיו אתם יודעים טוב יותר מהן האפשרויות העומדות בפניכם. אם החלטתם שאתם רוצים לנסות לעשות הסבה לתוכנה, תתחילו עם אחד מקורסי התכנות שזמינים ברשת שציינתי למעלה.

גיליתי לאחרונה קבוצת פייסבוק מעולה שמפרסמת משרות בהיי-טק ללא נסיון קודם, אני ממליץ למי שרוצה לעשות הסבה להצטרף לקבוצה הזו.

בשביל לקבל השראה, אני ממליץ לקרוא את איך הפכתי מנהג משאית למהנדס בדיקות תוכנה.

אני אשמח לנסות לעזור ולענות לשאלות שלכם בתגובות או במייל. ושיהיה לכם המון בהצלחה!!