יום שבת, 13 באוקטובר 2012

תואר בניהול מערכות מידע - שאלות ותשובות

"אם אתה לא יודע לאן אתה רוצה להגיע, כל דרך תיקח אותך לשם" - לואיס קרול, עליסה בארץ הפלאות

לא מעט קוראים של הבלוג הזה נמצאים לפני תחילת התואר הראשון עם התלבטויות רבות לגבי מציאת המסלול הכדאי ביותר עבורם. רוב האנשים שמתכננים על תואר טכנולוגי בוודאי שמעו על מסלולים כגון: "מדעי המחשב", "הנדסת תוכנה", "ניהול מערכות מידע" - אבל אף פעם הם לא הסבירו להם מה באמת לומדים בכל מסלול ולאיזה כיוונים מקצועיים כל תואר יכול להוביל.

אני מתכוון להתחיל סדרה של פוסטים ובהם אני יענה על השאלות החשובות ביותר שרלבנטיות עבור מי שמתלבט לגבי איזה מסלול הכי מתאים עבורו.

לפי הכותרת בוודאי הצלחתם לנחש שהיום נדבר על התואר "ניהול מערכות מידע". ומכיוון שאני לא האיש המתאים ביותר לספק את התשובות לגבי התואר הזה, ביקשתי את עזרתו של יוגב בר-לב. יוגב סיים בהצטיינות יתרה תואר ראשון בניהול מערכות מידע במכללה האקדמית ת"א-יפו, וחשוב מזה הוא חבר קרוב שלי שמייד נענה לבקשתי לעזרה בכתיבת הפוסט הזה.

עכשיו שסיימנו את ההקדמה אפשר לגשת לחלק המעניין, הראיון שלי עם יוגב בו נדבר על כל הדברים החשובים ביותר שצריך לדעת לגבי המסלול.

תחילת הראיון

אילו טכולוגיות נלמדות במהלך התואר? 
לימודי התואר ובפרט הטכנולוגיות הנלמדות מותאמים לצורכי השוק הדינמיים ולכן חלקן נתונות לשינויים ועדכונים ממחזור למחזור. מעבר לכך, תכנית הלימוד גמישה ובעלת אוזן קשבת לסטודנטים הלומדים בה. לדוגמה, הועלתה הצעה (על ידי אחד הסטודנטים) לשלב בתואר תכני לימוד הקשורים בפיתוח אפליקציות בעולם הMobile בסביבות מתקדמות. לאחר שקילת הרעיון הוחלט להכניס לתכנית קורס בחירה בפיתוח יישומים לאנדרואיד.

ישנם מקרים נוספים הדומים לאלו, מה שגרם לתכנית לשנות את פניה בארבע שנות קיומה בהתאם למתרחש בתעשייה. כמובן שישנן טכנולוגיות נוספות שנלמדות בקביעות לאורך השנים כמו לימודי שפות התכנות ,C++ JAVA, לימודי מערכות ERP, רכישת מיומנויות בכלי Microsoft  ו-HP, טכנולוגיות בעולם האינטרנטי ועוד רבות נוספות.

אם אני רוצה לעבוד בתור QA האם התואר הזה רלבנטי עבורי? 
באופן כללי, אנשי QA מתחילים יכולים להגיע לתחום מתכניות לימוד וקורסים שונים שלא בהכרח קשורים לעולם בדיקות התכנה. ניתן אף לומר שמי שרוצה ללכת ולעסוק בתחום לא חייב ללמוד תואר מסוים, אך עדיף שיעשה קורס QA (כך גם סיכויי השתלבותו בתחום יעלו והוא יוכל לרכוש מיומנויות וכלים שיעזרו לו בעולם התעסוקה).

בעיקרון, התואר עצמו בהחלט יכול לתרום. בתכנית הלימודים באקדמית ת"א-יפו ישנו קורס בדיקות תוכנה העוסק בתכנון וניהול בדיקות ויישומם ולמידת מתודולוגיות בדיקה. ישנם גם בוגרי תואר במדעי המחשב אשר מתחילים את הקריירה התעסוקתית בתור בודקי תוכנה.

מה ההבדל בין התואר בניהול מערכות מידע לבין התואר במדעי המחשב? 
מתוך הבלוג הרשמי של התוכנית לניהול מערכות מידע של המכללה האקדמית תל אביב-יפו: "בוגרי מדעי המחשב עוסקים בכתיבת התכנה הבונה מערכת. לעומת זאת, אנשי מערכות מידע צריכים לדעת לנתח את הארגון דרך הצרכים העסקיים והארגוניים שלו ובהתאם לאפיין ולקבוע את הפתרונות הטכנולוגיים הנדרשים לארגון, ובהמשך לנהל את המערכות ולהטמיע אותן."

כמה צפוי להרויח בוגר תואר עם ציונים טובים בשנים הראשונות?
קשה לספק תשובה מובהקת עבור השאלה, בין היתר מכיוון שבוגרי התואר, כאמור, צפויים להשתלב בתפקידים שונים ומגוונים  וגם במשתנים רבים אחרים (מצב השוק, ניסיון קודם וכדומה). העובדה שמסלול הלימודים יחסית חדש בנוף האקדמי ביחס למסלולים אחרים גם מגדילה מעט את הקושי להסיק את השכר הממוצע הצפוי מניתוח נתונים של בוגרים אחרים.

מהיכרותי האישית של משכורות הבוגרים (חתך אוכלוסיה קטן) ושל המצב בשוק, שכר התחלתי של בוגר תואר ראשון בתחום (ללא ניסיון) נמצא פחות או יותר בטווח של 7000-9000 ש"ח מממוצע לחודש (שוב, לפי דעתי ותלוי במשתנים רבים) כאשר ישנם לא מעט מקרים בהם השכר ההתחלתי עולה מעל ל-10,000 ש"ח. ישנן חברות רבות אשר מתייחסות לציון התואר של המועסק הפוטנציאלי בתהליך הגיוס ונותנות חשיבות לגיליון הציונים. מידע נוסף ניתן למצוא בסרטון ההרצאה הבא מפי רז היפרמן (מרצה בתכנית ובעל קריירה ענפה בתחום במשרות בכירות).

האם קל או קשה למצוא כבר בזמן התואר משרות סטודנט רלבנטיות והאם זה מומלץ?
לימודי התואר בניהול מערכות מידע הינם אינטנסיביים ודורשים מהסטודנט שעות לימוד רבות גם מחוץ לכותלי המכללה, בפרט בתקופות מבחנים. על הסטודנט לנסות למצוא את האיזון בין שאיפותיו בלימודים לבין רצונו או מחויבותו לעבוד למחייתו. בכל אופן, ההמלצה שלי היא שאם הסטודנט מוכרח לעבוד (במשרה חלקית או מלאה, תלוי בדחיפות) במהלך לימודי התואר, עדיף שהמשרה תהיה קשורה ככל הניתן לתחום הלימוד או לתחום בו הסטודנט מעוניין לעסוק בו בעתיד. ישנם מעסיקים רבים המעוניינים בעובד למשרה חלקית, גם ללא ניסיון, מה שמצד אחד מקל על מציאת משרת סטודנט בזמן הלימודים ויכול לתרום לסטודנט ברכישת ניסיון וכלים בתעשייה אך מצד שני, כאמור, לפגוע בהישגיו הלימודיים במידה מסוימת. (הערה של עודד: אתם כבר יודעים מה אני חושב על הנושא הזה נכון?)

מהם מסלולי הקריירה האפשריים לבוגרי התואר? לאיזה סוגי משרות שונים אפשר ללכת?
באופן כללי, בוגרי התכנית יוכלו לעסוק במגוון תפקידים כגון: ניתוח, הדרכה, יישום והטמעה של מערכות מידע. מעבר לזה, ניהול פרויקטים, ייעוץ תהליכים, ביקורת מערכות מידע, בדיקת תוכנה ותכנות הן רק חלק מהמשרות שחבריי ללימודים התחילו לעבוד בהן לאחר סיום התואר. וכמובן שישנם אפשרויות העסקה נוספות במחלקות מערכות מידע בחברות מענפים שונים כגון: תקשורת, סלולר, בנקים, חברות מסחר בשוק ההון ועוד.

להלן מופיעים קישורים לסרטוני הרצאות שהועברו על ידי רז היפרמן בנושא: קריירה במערכות מידע:
האם יש אפשרות לעשות גם תואר שני בתחום? אילו מסלולי המשך לתואר שני נחשבים פופולריים?
ישנם מספר מוסדות אשר מציעים מסלולי לימוד לתואר שני במערכות מידע. מסלולי הלימוד בדרך כלל משולבים כחלק מתכניות לימוד או כהתמחויות בפקולטות מסוימות כגון תואר שני במנהל עסקים או בפקולטות למדעים. מכיוון שלימודי התחום במקרים רבים מייעדים לבוגרים משרות ותפקידי ניהול עתידיים, מסלולי ההמשך לתואר שני הנחשבים פופולריים הם מסלולי הלימוד למנהל עסקים (MBA). בוגר תואר יכול כמובן לבחור מסלול לימוד מחקרי (עם תזה) או מסלול לימוד לא מחקרי (ללא תזה). בנוסף, מכיוון שתחום הלימוד משלב היבטים עסקיים וטכנולוגיים, ניתן גם להמשיך ללימודי תואר שני בתחומים כמו מדעי המחשב, כלכלה, ייעוץ ארגוני וכדומה, בהתאם למדיניות ולתנאי הקבלה במוסדות הרלוונטיים.

כיצד מתייחסים מעסיקים פוטנציאליים לבוגרי המכללה האקדמית ת"א-יפו ביחס לבוגרי תואר דומה מאוניברסיטאות?
המכללה עצמה נחשבת לאחת המכללות המובילות בארץ (בעיקר בתחום לימודי מדעי המחשב אך מובילה גם בתחומים אחרים). לפי ההיכרות הקצרה שלי עם עולם התעסוקה ישנם מעסיקים רבים אשר ערים לכך. כמובן שאם יגיעו שני מועמדים אשר סיימו את אותו התואר כאשר אחד סיים את לימודיו באונ' ת"א או בטכניון והאחר באקדמית ת"א יפו - היתרון ההתחלתי לא יהיה לאחרון מהבחינה הזו, אך בהשוואה למכללות אחרות אפשר לומר שזהו המקום ללמוד בו (שכר אוניברסיטאי, כתות קטנות ומרצים ברמה גבוהה שחלקם הגדול מרצה גם באונ' ת"א).

בהקשר למציאת עבודה לאחר התואר - כמובן שהדבר תלוי במשתנים רבים נוספים (מצב המשק, מצב התחום הספציפי וכדומה). את לימודיי סיימתי לפני קצת יותר משנה וכמעט כל חבריי מכיתת הלימוד הצליחו למצוא עבודה בטווח של עד חודשיים-שלושה לאחר סיום הלימודים. מעטים (מאוד) המקרים שבוגר סיים את הלימודים לתואר ולא מצא עבודה בטווח של חצי שנה ומעלה.

לסיום...

אני רוצה להודות ליוגב על עזרתו האדיבה בכתיבת הפוסט הזה. כמו תמיד, אני אשמח להמשיך את הדיון בתגובות של הפוסט. ספרו לי מה דעתכם על הפוסט, שאלות נוספות שאולי יש לכם והאם יש תארים אחרים עליהם הייתם רוצים לקבל מידע נוסף.